Hallo,
Ik lees al flink wat jaren mee op dit mooie forum, en kom er altijd wel uit met de zoekfunctie want alles staat zo ongeveer al we beschreven. Maar nu heb ik een vraagje waar ik toch niet helemaal het antwoord op kan vinden...
Ik zette mijn espresso's (en de cappuccino's van mijn wederhelft) altijd op een oude Quickmill 820. Tijdens studententijd tweedehands gekocht, hij zal nu in totaal 15 jaar oud zijn en is overleden 3 weken geleden. Dus er moet een nieuw apparaat komen. De bonen maal ik op een omgebouwde (on-demand) fiorenzato t80. Die blijft er voorlopig staan, hij is luidruchtig, heeft scherpe 63mm schijven en hij is binnenkort traploos verstelbaar met een timer om eenvoudiger te doseren (een hobbyprojectje dat al een tijdje loopt).
Nu ben ik voor een nieuwe machine aan het kijken naar een HX-machine, want ik zet ongeveer 50/50 espresso en cappuccino en vind een DB te duur. Veel onderzoek gedaan op forums, de bekende youtube-kanalen, en een paar winkels bezocht. Momenteel gaat de voorkeur uit naar een machine van Rocket (appartemento, of mozzafiato type v). Hier ben ik op uitgekomen omdat ze goed aangeschreven staan in reviews en bij de winkels die ik heb benaderd (Utrecht), ze passen nog net in het budget en, ook belangrijk, de lokale welstandscommissie (die van de melkdrankjes) vindt ze erg mooi.
De keuze is dus ongeveer gemaakt, en toen las ik ergens (en ik kan niet meer terug vinden waar dat stond terwijl ik dit schrijf) dat het na het maken van een shot een flinke tijd kan duren in HX machines voordat de zetgroep weer op de juiste temperatuur is, door de flow restrictor. En dan ga ik toch weer twijfelen; ik vind het namelijk heel leuk om ook als we een grotere groep over de vloer hebben iedereen van een mooie espresso te voorzien. Maar is de wachttijd een serieus moment, of heb je met een normale routine (puck er uit, reinigen, malen, tampen, etc) voldoende tijd om back-to-back een aantal espresso / cappuccino te maken?
Ik ben benieuwd naar jullie visie hier op; ben ik te kritisch geworden door het lezen/kijken van heel veel informatie die erg diep op de materie in gaat? Of is dit iets om rekening mee te houden? Dank alvast voor je input!
Re: Recovery / rebound vraagje bij HX machines
2Welkom!
Laat je eens wat zien van je maler-ombouw project?
Voor wat betreft herstel-tijd van de machine, daar heb ik bij de Rocket Giotto nog nooit wat van gemerkt.
Back-to-back shots maken voor visite was nooit een probleem (dat wil zeggen geen probleem voor de machine, wel voor mij om te onthouden wat wie had besteld).
Laat je eens wat zien van je maler-ombouw project?
Voor wat betreft herstel-tijd van de machine, daar heb ik bij de Rocket Giotto nog nooit wat van gemerkt.
Back-to-back shots maken voor visite was nooit een probleem (dat wil zeggen geen probleem voor de machine, wel voor mij om te onthouden wat wie had besteld).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Met mijn Rocket Cellini heb ik daar destijds (tot ruim een jaar geleden) ook nooit wat van gemerkt. Je kunt er gewoon goed snel mee door werken. Zijn prettige machines! De enige beperkende factor ben je eigenlijk zelf. Hoe snel kun je zelf werken...
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon
4Een HX doet het over het algemeen juist beter als je er een paar achter elkaar maakt. Met voldoende opwarmtijd moet dat geen enkel probleem zijn. Maar als je echt wil weten of jouw groep in jouw situatie afkoelt, zul je het moeten meten.
5Dank voor alle snelle reacties. Goed om te lezen dat het geen issue is, ik heb mezelf waarschijnlijk te diep de theorie in laten slepen.
De laatste horde die ik moet nemen hangt samen met de vraag: is de Mozzafiato V mij +-350 euro meer waard? De PID verwacht ik niet veel te gebruiken, maar de shot-timer en drukmeter op de pomp lijken me wel fijn om te hebben om sneller te begrijpen wat ik doe. Is er naar jullie inzicht nog een ander verschil tussen de machines wat van belang kan zijn in de keuze?
@fransg; ik maak van het weekend een foto van de maler in huidige staat! de on-demand ombouw heb ik aantal jaar terug al gedaan; de doser is er vanaf en ik heb er een beukenhout/aluminium uitloop voor gemaakt. Traploos instellen wil ik bereiken door een overbrengen te maken die geïnspireerd is op de wormwieloverbrenging zoals bij een macap molen, bijvoorbeeld http://www.macap.it/Portals/0/easygalle ... etrica.jpg. Maar dan op doe het zelf niveau. De timer wil ik aansturen met een potmeter en via een relais schakelen. op Conrad en op Aliexpress staan meerdere opties daarvoor. Wellicht kan ik die niet inbouwen vanwege ruimte tekort, dan komt er een mooi houten schakeldoosje naast te staan. Kan ik direct een tamping station van maken ofzo.
De laatste horde die ik moet nemen hangt samen met de vraag: is de Mozzafiato V mij +-350 euro meer waard? De PID verwacht ik niet veel te gebruiken, maar de shot-timer en drukmeter op de pomp lijken me wel fijn om te hebben om sneller te begrijpen wat ik doe. Is er naar jullie inzicht nog een ander verschil tussen de machines wat van belang kan zijn in de keuze?
@fransg; ik maak van het weekend een foto van de maler in huidige staat! de on-demand ombouw heb ik aantal jaar terug al gedaan; de doser is er vanaf en ik heb er een beukenhout/aluminium uitloop voor gemaakt. Traploos instellen wil ik bereiken door een overbrengen te maken die geïnspireerd is op de wormwieloverbrenging zoals bij een macap molen, bijvoorbeeld http://www.macap.it/Portals/0/easygalle ... etrica.jpg. Maar dan op doe het zelf niveau. De timer wil ik aansturen met een potmeter en via een relais schakelen. op Conrad en op Aliexpress staan meerdere opties daarvoor. Wellicht kan ik die niet inbouwen vanwege ruimte tekort, dan komt er een mooi houten schakeldoosje naast te staan. Kan ik direct een tamping station van maken ofzo.
6Lijken mij overbodige extra's die je vooral in het begin van de wijs kunnen brengen.laurenst schreef: vr 03 sep 2021, 13:25 is de Mozzafiato V mij +-350 euro meer waard? De PID verwacht ik niet veel te gebruiken, maar de shot-timer en drukmeter op de pomp lijken me wel fijn om te hebben om sneller te begrijpen wat ik doe.
Gewoon in de loop van de tijd op je gemak een paar honderd lekkere espresso's maken van hele goeie bonen (de betere bonen zijn niet zo venijnig dat ze vies worden zodra je even iets 'verkeerd' doet) en erbij nadenken, en er na het shot al genietend nog eens over napeinzen, dan valt het kwartje vanzelf.
ja leuk!laurenst schreef: vr 03 sep 2021, 13:25 Wellicht kan ik die niet inbouwen vanwege ruimte tekort, dan komt er een mooi houten schakeldoosje naast te staan. Kan ik direct een tamping station van maken ofzo.
de 'tussenruimte' tussen 2 maalstanden kun je ook 'opvullen' met 1g meer of minder doseren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Dank voor je inzicht, ik denk er eigenlijk ook zo over en wil vooral veel proberen en proeven zonder me te laten afleiden door data. Dus inmiddels heb ik de Appartamento besteld. Morgen haal ik hem op bij Van Pommeren.
De ruimte tussen 2 trappen in de afstelling van de maalgraad kun je inderdaad prima opvangen door over- of onder-doseren; voor de Quickmill had ik op een gegeven moment een gevoel ontwikkeld waardoor ik dat bijna altijd spot-on voor elkaar kreeg. Maar de nieuwe aankoop zorgt er voor dat ik toch weer enthousiaster wil kijken wat er allemaal haalbaar is in kwaliteit en recepten, dus vandaar de ambitie om de boel traploos te maken. En ik heb eigenlijk altijd een hobbyprojectje lopen; een oude horecamaler van 80 euro is een veilig slachtoffer in deze klus-drang.
De ruimte tussen 2 trappen in de afstelling van de maalgraad kun je inderdaad prima opvangen door over- of onder-doseren; voor de Quickmill had ik op een gegeven moment een gevoel ontwikkeld waardoor ik dat bijna altijd spot-on voor elkaar kreeg. Maar de nieuwe aankoop zorgt er voor dat ik toch weer enthousiaster wil kijken wat er allemaal haalbaar is in kwaliteit en recepten, dus vandaar de ambitie om de boel traploos te maken. En ik heb eigenlijk altijd een hobbyprojectje lopen; een oude horecamaler van 80 euro is een veilig slachtoffer in deze klus-drang.
8mooie stappen (o.a. naar staploos);-)
9@fransg, de Fiorenzato T80 met on-demand uitloop. Naast de nieuwe aanwinst; daar ben ik extreem blij mee. Ik heb vandaag al meer smaak uit de koffie gehaald dan ik ooit met die Quickmill wist te bereiken. Een goed begin dus, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering.
ps. ik krijg de afbeeldingen niet geroteerd terwijl ze in de map op mijn laptop wel goed staan. Sorry! maar op zijn kop zijn ze best nog leesbaar, toch?
. Heeft iemand toevallig een oplossing hier voor?
ps. ik krijg de afbeeldingen niet geroteerd terwijl ze in de map op mijn laptop wel goed staan. Sorry! maar op zijn kop zijn ze best nog leesbaar, toch?
10de bestanden zijn iets te groot