Pleh!

1
Omdat ik me even kneus voel, deze toch maar hier in het beginners-deel van het forum. :oops:

Zoals sommige inmiddels weten, werk ik met een Sage Barista Touch machine. Inmiddels al best wat mee
mogen spelen, en ware dat ik wel al door heb dat ik in de toekomst naar een vrijere(vrijerder?Vrijd-whatevah) machine zal moeten, heb ik
hier voorlopig nog wel even schik mee.

MAAR! Nu dacht ik even stoer te zijn en een Naked Portafilter erbij aan te schaffen.

Ik wilde (buiten het veel gelezen smaak effect) toch ook eens voor het oog de espresso écht mooi in proces maken.
Echter, om de een of andere reden gaat er iets niet goed nu, bij het gebruik van dat ding. Als ik naar mijn Puck kijk (bovenkant) lijkt het wel alsof er een soort van chanelling aan het ontstaan is. Zie ook de oude (met uitloopjes) en de nieuwe naked portafilter op de onderste foto.

Koffie smaakt bij de gewone portafilter super, bij de naked aan de vlakke kant. Mijn input/output is wel ongeveer hetzelfde (kan een paar tiende gram inzitten, machinedingetje) maar ik kan er de vinger niet op leggen..

Kan het zijn omdat het mandje van de normale filter lichtjes conisch loopt en die van de naked kaarsrecht lijkt te zijn? Of doe ik echt zelf iets niet goed?

Hoop dat een van jullie hier de gouden tip voor me heeft?

Thanks alvast!
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *
Bijlagen

Re: Pleh!

2
Zo'n naked portafilter kan heel confronterend werken. Of je je puck prep goed hebt uitgevoerd zie je gelijk aan het straaltje en extractie. Hoeveel grams mandje is het? Zorg voor een fluffy maalsel, verdeel dit maalsel gelijkmatig in het mandjes en druk met de tamper gelijkmatig aan. Pas de fijnheid van het maalsel aan indien je de bottemless gebruikt.

Voor je puckprep zijn allerlei (exotische) ltools te koop.

4
@gilleko: Het is voor mij vooral verrassend omdat bij de "normale" portafilter wel alles gaat zoals ik wil met dezelfde instellingen. Verdelen zou mogelijk anders kunnen lopen omdat de vorm van het mandje anders is? Ben wel aan het denken om zowiezo een leveller aan te gaan schaffen die op een mooie hoogte (zeg paar mm hoger dan tamphoogte) vast gezet kan worden. Wellicht dat dat nog wat gaat schelen? Doe het nu puur door wat kloppen, schudden en dan tampen.

@Bobbee: maler is een conische schijfmaler die op de machine zelf zit. Bonen zijn Blend no.1 van Zwarte Roes, Branddatum is 09 Oktober jl.
Current gear:

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

5
Het filterbakje van de normale portafilter moet je overzetten in de naked voor diezelfde parameter.

Maar die maler....geen consistentie en dan krijg je dit met een naked te zien. Je kan blijven afstellen tot je een ons weegt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
@Bobbee: thanks voor de tips! Ga dat bakje eens omgooien en kijken wat er gebeurt.

Heb je slechte ervaringen met deze maler? Ik als leek weet even niet welke consistentie ik dan moet hebben, want weeg eigenlijk met 5 malingen achter elkaar nagenoeg hetzelfde qua gewicht (kan een keer 0,1/0,2 meer of minder zijn, maar dat is het wel). Of wellicht dat dat al heel veel verschil uit maakt met een naked?

Ik weet dan ook even niet beter qua consistentie omdat dit mijn eerste machine is :?
Current gear:

7
Ja idd , hetzelfde mandje gebruiken en nogmaals, wat is daarin de minimale en maximale dosage? Kwaliteit maler speelt een belangrijke rol ivm consistent aanleveren van het maalsel. Ben benieuwd als je hetzelfde mandje gebruikt, je nog steeds last hebt.
En ikzelf heb geen hoge verwachtingen van zo'n interne maler.

8
@Gilekko: thanks voor je reactie.

Het is een mandje voor dubbele dosage espresso. Geen idee wat min/max dosage precies is. Ik gebruik hem iig met ongeveer 19gram maalsel per shot en volgens de trilling dosage tool klopt dit ook wel aardig.

Sorry, kun je waarschijnlijk weinig mee, haha :)
Current gear: