wacht tijd na brand datum

1
Hallo allemaal,

Weer even een dingetje waar ik nu als meneer ongeduld tegenaan loop. Dus even benieuwd of er een "gouden regel" voor is.

Ik lees op diverse sites, via verschillende branders nogal wat verschillen over het wanneer / vanaf wanneer je het beste je koffiebonen kunt gaan gebruiken voor een maximale smaakbeleving.

De ene zegt enkele dagen na brand datum, de ander een week en heb zelfs tot 2 weken gehoord.

Is hier een "golden standard" in, hangt dit van de manier van branden af, of is het gewoon gelul in de ruimte(sorry voor de platte term)?

Ik ben nu toch wel benieuwd terwijl ik kwijlend naast een proefpakket van het Hoofdkwartier zit te wachten, haha. :mrgreen:
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

Re: wacht tijd na brand datum

2
Warheart schreef: za 30 okt 2021, 11:53 De ene zegt enkele dagen na brand datum, de ander een week en heb zelfs tot 2 weken gehoord.

Is hier een "golden standard" in, hangt dit van de manier van branden af, of is het gewoon gelul in de ruimte(sorry voor de platte term)?
Ik zou zeggen een week rusten al is 'enkele dagen' rekkelijk -- als dat 5 dagen is dan kan je als je ongeduldig bent er ook mee aan de slag maar indien je de smaak wat 'gemene kantjes' vindt hebben kun je je oordeel over de bonen beter uitstellen tot een week later ;-)

Mijn indruk is dat lichter gebrande bonen graag wat langer rusten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Willemduijv schreef: za 30 okt 2021, 13:19Soms heb ik het idee dat het wat sneller gaat als je de zak al een keer geopend hebt.
Ik denk het ook. De CO2 die uit de bonen komt werkt in gesloten pakje als conservering, het houdt de zuurstof/omgeving wat bij de boontjes weg.

Koffiemakker Jan vertelde me eens van een Italiaan hier die in zijn café de boontjes bewaart in kisten met gaatjes zodat de lucht erbij kan en hij schept de bonen dagelijks om zodat de lucht er overal goed bij komt.

Weer eens wat anders dan als een bezetene alles luchtdicht willen bewaren

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Bedankt voor de reacties!
Willemduijv schreef: Haha, prachtig. Een mooie koffiereclame. Italiaans muziekje. Woorden als ambachtelijk en vakmanschap terwijl er liefkozend door de bonen geschept wordt.
Ik hoop dan dat er een muziekje van Maneskin van het songfestival bij afgespeeld wordt. Lekker modern ook haha.
fransg schreef:
Willemduijv schreef: za 30 okt 2021, 13:19Soms heb ik het idee dat het wat sneller gaat als je de zak al een keer geopend hebt.
Ik denk het ook. De CO2 die uit de bonen komt werkt in gesloten pakje als conservering, het houdt de zuurstof/omgeving wat bij de boontjes

Weer eens wat anders dan als een bezetene alles luchtdicht willen bewaren

;-)
Dit wil ik wel eens proberen! Heb de Black Betty van Hoofdkwartier uit zijn verpakking gehaald (om vervolgens alsnog in een luchtdichte container te doen, die is niet voor niks gekocht, haha) En zal hem dan met een klein weekje er eens op ij gaan stellen. Ben et echt zo benieuwd naar! Vooral omdat ik eerst veelal dacht te lezen dat donker gebrand niet best is. Maar over deze alleen maar goeds gelezen op dit forum

Ik hou jullie op de hoogte!
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

7
Warheart schreef: za 30 okt 2021, 18:55 Bedankt voor de reacties!Vooral omdat ik eerst veelal dacht te lezen dat donker gebrand niet best is.
De meeste rotzooi bonen zijn donker gebrand, maar er zijn ook branders die hele goeie bonen inkopen, deze relatief donker branden en kundig blenden met excellent resultaat.

De meeste fotomodellen zijn vrij lang, maar een vrij lange vrouw is niet per definitie geschikt voor fotowerk.

Zo zit het in feite.

8
Ach je hebt donker gebrand en je hebt verbrand, Black Betty zit misschien tegen de tweede crack aan maar het is nog láng geen traditionele dark roast. Sterker nog, het is mij nog verdraaide lastig gebleken om de blend zo lang en langzaam te branden zonder dat het hele zooitje uit je controle ontsnapt zo ver na de eerste crack.

VWB de vraag over het rusten, het antwoord dat Frans eerder al gaf kan ik mij helemaal in vinden, vanaf week 2 tot en met week 8 na het branden is koffie op zijn lekkerst.

9
Hier nog een ongeduldig typje, ik heb laatst 1 dag na branden geprobeerd.
Gaat op zich wel maar inderdaad instellen blijf je mee bezig en bodemloos filter zou ik helemaal niet aan beginnen :shock:

Wel grappig is net of je een soort sliert ontploft karamel aan je portafilter hebt hangen.