Quickmill 3035 ombouw naar PID en pre-infusie

1
Hallo koffiepraters.

Ik ben Thom Hesterman uit Bergen op Zoom en ben recent lid geworden van dit forum.
Na 2 jaar met een Sage Barista Express te hebben gehobbyd kon ik bij mijn lokale koffie winkel een hele nette Quickmill 3035 van 1,5 jaar oud aanschaffen voor een nette prijs.
Echter viel mij op de bij de QM de temperatuur niet constant was, het was of lauwe koffie of gewoon goed warme koffie.
Na meten aan het thermoblock kwam ik tot de volgende metingen, de thermostaat sloeg af bij 105*c met een overshoot naar de 115*c, na het zakken van de temperatuur sloeg de thermostaat pas weer aan bij 94*c. Dit is gewoon een verschil van 20*c.
Hierdoor ben ik op het idee gekomen een PID in te bouwen met een thermoppel.

Dit zijn mijn bestelde onderdelen een stoomthermostaat, Thermokoppel en de PID regelaar.
Afbeelding

Oude 105*c thermostaat verwijderd en deze vervangen voor een stoom thermostaat, echter dient deze als bewaking in geval dat de PID op hol zou slaan of defect zou zijn.
Afbeelding

Thermokoppel gemonteerd tussen de 2 thermokoppels in.
Afbeelding

Testen en inleren van de PID regelaar
Afbeelding

Beugel gemaakt voor het inbouwen van de PID op de plaats waar eerst de aangebouwde tamper zat.
Afbeelding

PID ingebouwd en klaar voor gebruik.
De PID stopt met verwarmen bij ca. 102*C en komt vervolgens uit op een stabiele ingestelde 110*c (94*c watertemp.) zonder vervolgens ook meer 1 graad te zakken.
Afbeelding

Afbeelding

Nog een ander bijkomend voordeel is als je de PID vooraf ophoogt naar 130*C dat het stomen veel beter opgang komt en meer kracht heeft.

Mijn volgend project is het inbouwen van een Pre-infusie.
Laatst gewijzigd door Koffiedrap op ma 01 nov 2021, 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
  • Profitec Pro700
  • Mazzer Philos i200D/233M/SSP HU
  • Bialetti

Re: Quickmill 3035 ombouw naar PID

4
bbqwerty schreef: ma 01 nov 2021, 21:12 Netjes! En zo te zien beste verbetering. Klopt het dat je na de molen niet meer kan gebruiken?

Groet Jesse
Molen is gewoon bruikbaar. De regelaar zit op de plek waar is de aangebouwde tamper zat.

Morgen komen de onderdelen binnen om mijn zelfbedachte pre-infusie te bouwen, wat ook een grote verbetering moet worden.
Ook hier ga ik verslag van maken.
  • Profitec Pro700
  • Bialetti

Re: Quickmill 3035 ombouw naar PID en pre-infusie

7
Ik heb laatst ook PID ingebouwd in mijn Ascaso maar heb later de thermokoppel wat meer in een soort bung geplaatst omdat de temperatuur regeling erg rommelig en niet betrouwbaar was.
Ik zie dat hij bij jou ook op de boiler zit, de thermostaat zelf zit er ook meer in.
Zou nog een tip kunnen zijn misschien? Ik had een schroefgaatje op de boiler uitgeboord en daar het thermokoppel in gedaan, dit geeft snellere response en stabielere regeling.

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 17&t=11675

Ik zit nu al met smart te wachten op je pre infusion projectie 😃👌

Goed bezig💪

Re: Quickmill 3035 ombouw naar PID en pre-infusie

8
ArjenT5R schreef: Ik heb laatst ook PID ingebouwd in mijn Ascaso maar heb later de thermokoppel wat meer in een soort bung geplaatst omdat de temperatuur regeling erg rommelig en niet betrouwbaar was.
Ik zie dat hij bij jou ook op de boiler zit, de thermostaat zelf zit er ook meer in.
Zou nog een tip kunnen zijn misschien? Ik had een schroefgaatje op de boiler uitgeboord en daar het thermokoppel in gedaan, dit geeft snellere response en stabielere regeling.

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 17&t=11675

Ik zit nu al met smart te wachten op je pre infusion projectie 😃👌

Goed bezig💪
Wat bedoe je met een bung?
Ps een QM heeft geen boiler maar een thermoblock
  • Profitec Pro700
  • Bialetti