Een gasgestookte Zodiac in de revisie

1
LS,

Een korte introductie.
Tom is de naam.
Normaal gesproken doe ik mijn "projecten" in de luwte met weinig ruchtbaarheid aan de rest van de wereld.
Echter, deze keer ben ik opzoek naar de wijsheid en ervaring, kennis en kunde van anderen en dan is het wel zo eerlijk om de voortgang van mijn nieuwe project te delen.
Zo'n 9 jaar geleden heb ik een "afgeschreven" La Pavoni Bar T3 gereviseerd.De bedoeling was, om deze T3 te verkopen (via marktplaats of zo) maar toen zei mijn vriendin:"waarom houden we m zelf niet?".
Dus keukenblad verlengt, 3 groepen erbij in de meterkast, bedrading en waterleiding door de kruipruimte naar de T3, afvoer via een zinken emmer.
Acht jaar heeft de La Pavoni z'n werk gedaan en een aardige elektriciteitsnaheffing later heb ik de T3 via marktplaats verkocht. De nieuwe eigenaar heeft m naar z'n oom in Marokko verscheept.
Van het geld heb ik een Faema Zodiac gekocht. Tijd voor iets anders, puur mechanisch en een lagere elektriciteitsrekening. Dat deze Zodiac ook op gas loopt vond ik ook wel tof.
Als eerste post, eerst wat foto's van de as-found condities,
Bijlagen
Een kwikschakelaar, tof!!! Een kwikschakelaar, tof!!!

Re: Een gasgestookte Zodiac in de revisie

6
Na de flens zeker een week in de WD40 te laten weken en bespoten met andere kruipolien werd het tijd om de boutjes uit te boren. Ik heb nog coca cola overwogen, maar de extra sugar coating over de gevormde zoutkristallen leek me geen goed idee.
Van wat balkjes heb ik een gizmo gemaakt, zodat de flens haaks op mn kolomboortje staat.
Pffff
Bijlagen

7
Zelfs na het uitboren was het niet makkelijk om de aluminium flenzen te verwijderen. De stalen boutjes zaten vastgeroest in alle mogelijke richtingen. Belangrijk om niet te veel geweld te gebruiken, want anders kunnen de koperen flenzen weleens gaan verbuigen.
Bijlagen
Een koperen ketel, aluminium tegeflenzen, stalen boutjes & moertjes en rvs ringen; hoezo spanningscorrosie?! Een koperen ketel, aluminium tegeflenzen, stalen boutjes & moertjes en rvs ringen; hoezo spanningscorrosie?!

10
Worstelen, Luctor et Emergo!
Ik heb net het frame voor een tweede keer gestraald.
Na de eerste keer heb ik het frame in de zinkprimer gespoten en daarna met hammerite gekwast. Die hammerite was geen succes. Waarschijnlijk was het metaal te koud en vloeide de hammerite niet mooi, met als gevolg strepen.
Deze keer heb ik het frame in de hittebestendige (tot 650 graden) hammerite gespoten. Mat zwart, dat kan best mooi worden met glimmend koper.
Ik lees dat er veel met poedercoating wordt gedaan. Ik heb zo mijn bedenkingen mbt poedercoating (pc). De pc is niet elastisch en met het aan en uitzetten van de machine, heb je thermische groei en krimp van het metalen frame, maar de pc beweegt niet mee.
Ik heb deze ervaring opgedaan met gepoedercoate fietsframes; na jaren gebruikt zie de pc eraf bladderen bij de crank, balhoofd en achtervork, dus daar waar het frame buigt. Door het buigen krijg je microscheurtjes in de pc en vervolgens komt er water tussen frame en pc et voila, roest en door de roestophoping komt er spanning op de pc en bladdert het eraf.
Duuuuus, voor mij geen poedercoating.
Verzinken of galvaniseren heeft mijn voorkeur, maar ik heb geen zin om te wachten.
Dus de spuitbus in heet water en het frame met een gasbrandertje opgewarmd en meteen gespoten, zie pix
Bijlagen