Re: Je volume van je koffie kiezen...

11
Koop bijvoorbeeld een acaia lunar. Kan je door instellingen op allerlei tijdstippen laten starten. Neem als uitgangspunt een brewratio van1:2 voor espresso in een tijdsbestek van 25-30 seconden. Zou je ook nog als het masjien het toelaat met de temperatuur en druk kunnen spelen. Een volume door het.masjien laten bepalen voor thuisgebruik is volstrekt overbodig, daar heb je je weegschaal voor.

13
Vaak wel, altijd bij vergelijk van meerdere soorten bonen en check maalgraad. Maar bij gemiddeld genomen 4 espresso's en 4 latte's per dag (kleine 3.000 kopjes koffie per jaar) verschaft je ook een bepaald inzicht dat je op basis van kijken naar de doorstroom en kleurontwikkeling van het koffiestraaltje ook hele mooie resultaten krijgt. Maalgraad is dan wel even daarvoor ooit goed ingesteld, en, ik beschik over een gbw malert.

15
walter- schreef: di 16 nov 2021, 00:47 en gebruik jij dan iedere keer je weegschaal?

Dat deed ik wel en doe ik nog steeds als ik m'n espresso niet goed krijg.
Meten is het uitgangspunt, daarna komt weten.

Ik weet wat mijn LPP aan max. volume levert, weet dus de ratio, vandaar dat ik het eindproduct niet meer hoef te meten.
Dat is bij een e61, of andere machine anders, natuurlijk.
Maar wat er in gaat aan droog maalsel, wordt altijd gemeten.

Naast je grinder en je espresso machine is je weegschaal je 3e BFF. :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60