Re: blindfilteren

2
Ik werk met Joe Glo en dat is poeder wat waarschijnlijk net zo werkt, maar ik laat zeker niet 30 seconden mijn pomp stikken. Het gaat er om dat het goedje oplost in het water in het blindfilter, en bij het overhalen van de hendel mee terug wordt gezogen in de kop, waar het z'n werk kan doen. Ik laat dus meestal wel het hendeltje een tijdje in de tussenstand staan, waardoor de pomp uit staat, maar het water nog niet wordt afgevoerd. Op die manier krijgt het de kans op te lossen in het water.
Verder doe ik de behandeling net zo lang totdat het water dat uit de afvoer komt weer helemaal kleurloos is. Daarna inderdaad flink spoelen, want ik geloof dat het spulletje niet zo geweldig voor je gezondheid is, en lekker smaken zal het ook niet.
Bedenk bij dit alles dat je de vibratiepomp nooit langer dan 1 minuut achter elkaar aan laat staan en daarna de kans geeft wat af te koelen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Wallah:

Schoonmaken en ontvetten van de broeikop (ca. 1maal per 4 weken bij dagelijks gebruik):
De reiniging met het meegeleverde blindfilter wordt als volgt uitgevoerd:
1. Schakel de machine aan, zodat de machine zich opwarmt.
2. Plaats het blindfilter (meegeleverde filterbakje zonder gaatjes) in de filterdrager.
3. Vul het blindfilter met een half zakje reinigingspoeder of een reinigingstablet.
4. Plaats de filterdrager in de broeikop.
5. Zet de koffiehendel naar boven, zodat het blindfilter zich met water vult.
6. Laat nu het reinigingsmiddel inwerken door de broeikophendel niet volledig naar onder terug te zetten, maar tot
de middenstand.
7. Na ca. 1 minuut de hendel helemaal naar onder zetten, nu wordt het water met het vet of de olie uit de onderste
opening van het restdrukventiel geperst.
8. Herhaal punt 5-6 meerdere keren, totdat er alleen nog schoonwater uit het restdrukventiel komt.
9. Filterdrager met blindfilter uitnemen, goed afspoelen en weer in de broeikop plaatsen.
10. Nu de broeikophendel weer ca. 30 sec. omhoog zetten en dan weer terugzetten.
11. Neem de filterdrager uit, reinig het filter en herhaal nu punt 10.
12. Uw machine is nu weer klaar voor gebruik
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

5
Ik zou wel veel vaker blindfilteren dan eens in de 4 weken. Een chemische backflush zou eens in de 2 weken kunnen maar een gewone backflush, dus zonder chemicaliën, doe ik elke keer na het zetten.

Ik heb daarvoor de enkele portafilter (pf) permanent met het blindfilterbakje uitgerust, zodat ik het ding altijd klaar heb liggen. Dat kon makkelijk toen ik een Naked pf kocht, iets wat ik überhaupt erg aanraad omdat het je veel feedback geeft over één van de belangrijkste gedeeltes van de voorbereiding: het prepareren van je filter.

Lees over schoonmaken dit: Klik!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder