Robot starter

1
Hi all,

Tijd lang gegluurd op dit forum en zojuist m'n espresso journey gestart met aanschaf van een witte Cafelat Robot icm Kinu M47 handmaler, gekocht bij Jelle van Shokunin. Ook door James Hoffman en anderen hierop gekomen en spreekt me enorm aan om zonder stekkers, boilers, onderhoud, etc een premium bakkie te trekken.

Ben 33 en woon in Purmerend. Altijd Nespresso gedronken (Lidl cups) en french press (supermarkt). Heb het nu 2 weken staan en stuk of 4-5 bonen geprobeerd met wisselend resultaat. Heb al een paar echt lekkere shots gehad (dark roast) en weet zeker dat ik nog flink kan verbeteren. Met name moeite met dialing in van light/medium roast, krijg zeer veel zuur.

Nu ga ik op zoek naar iets duurzaams, direct (fair) trade, verantwoord. Via dit forum getipt naar Gosling. Ga ik proberen, ben benieuwd.

Speak soon. Een mooi uiteinde gewenst allen.

Re: Robot starter

3
Welkom Mike,

Je maakt een mooie start, wel veel handwerk.
Maar je hebt de apparatuur in huis om een super espresso te kunnen maken.
Wel verse boontjes toch? :idea:

Als het te zuur is kun je beginnen met wat fijner malen…
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Re: Robot starter

4
MikeD schreef: do 30 dec 2021, 22:09 Hi all,

Tijd lang gegluurd op dit forum en zojuist m'n espresso journey gestart met aanschaf van een witte Cafelat Robot icm Kinu M47 handmaler, gekocht bij Jelle van Shokunin. Ook door James Hoffman en anderen hierop gekomen en spreekt me enorm aan om zonder stekkers, boilers, onderhoud, etc een premium bakkie te trekken.

Ben 33 en woon in Purmerend. Altijd Nespresso gedronken (Lidl cups) en french press (supermarkt). Heb het nu 2 weken staan en stuk of 4-5 bonen geprobeerd met wisselend resultaat. Heb al een paar echt lekkere shots gehad (dark roast) en weet zeker dat ik nog flink kan verbeteren. Met name moeite met dialing in van light/medium roast, krijg zeer veel zuur.

Nu ga ik op zoek naar iets duurzaams, direct (fair) trade, verantwoord. Via dit forum getipt naar Gosling. Ga ik proberen, ben benieuwd.

Speak soon. Een mooi uiteinde gewenst allen.
Welkom. Goede equipment. De Kinu produceert een prima maalsel en met de Robot kan je alle kanten op. Denk aan het goed voorverwarmen van de 'portafilter' en basket. Beiden van dik RVS. Zonder voorverwarmen komen je shots niet boven de 90 graden. En ik zou andere handvatten kopen voor meer comfort. Cafelat heeft ze van alu maar aftermarket hout is ook leuk. Succes.

[
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs