Re: druk
4Het lijkt me het volgende:
Druk valt weg vanwege:
- lekkage
- overdruk schiet open
- slechte tamp (channeling?)
eerste lijkt me onwaarschijnlijk, want dan was je post geweest "Help, mijn machine lekt.."
Tweede lijkt me ook onwaarschijnlijk, vanwege de lage druk
Ik houd het dus op het laatste.
Kijk eens of het reproduceerbaar is.
Druk valt weg vanwege:
- lekkage
- overdruk schiet open
eerste lijkt me onwaarschijnlijk, want dan was je post geweest "Help, mijn machine lekt.."
Rancilio Silvia | Eureka Mignon Specialita
6Het laatste lijkt mij juist onwaarschijnlijk; de tamp was blijkbaar sterk genoeg om druk op te bouwen tot 8bar. Daarnaast werkt uberhaupt niet tampen ook gewoon. Wel iets fijner malen dan. Onderschrift van iemand hier is niet voor niets 'Tampen is overrated'.hopjesvla schreef:Het lijkt me het volgende:
Druk valt weg vanwege:
- lekkage
- overdruk schiet open
Eerlijk gezegd: als dit maar één keer is gebeurd, zou ik me er niet te druk over maken. Foutje, moet kunnen. Als het vaker gebeurt.. Dan weet ik het niet :p
8Tampen is inderdaad "overrated", maar als je het verkeerd doet kan je het toch verprutsen. Mensen doen er vaak veel te moeilijk over en doen veel teveel handelingen (kloppen en tikken etc.) die het er niet beter op maken. Maar je kàn natuurlijk scheef tampen, dit willen corrigeren, of na het tampen te ruw met de pf omgaan waardoor de puck loskomt van de filterwand, of gewoon teveel koffie in het filter willen proppen waardoor de puck bij de extractie breekt.
Mijn eerste gedachte was ook dat het niet het tampen kon zijn, maar als het blijkbaar toch werkt...
Mijn eerste gedachte was ook dat het niet het tampen kon zijn, maar als het blijkbaar toch werkt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder