Ombouw la Cimbali M21 junior naar rotatie pomp

1
Hallo,

Ik ben Michael en nieuw op dit forum. Ik gluurde af en toe op dit forum omdat ik dezelfde passie deel voor koffie en de techniek.
Ik heb in 2009 een Cimbali M21 junior gekocht, zelf onderhouden en 1x de vibratie pomp vervangen.
Nadat de 2e pomp zich aandiende was ik er klaar mee. Ombouwen naar een rotatie pomp.(snap ook niet waarom deze daar niet in zit)
Dusssss……. motor, pomp, dubbele manometer gekocht en ingebouwd en zelfs het reservoir aangepast naar een uitneembaar exemplaar. Het geheel is meer Cimbali waardig zo, al zeg ik het zelf!
Maar nu de uitdaging:
Piston in de broeikop zonder koffie loopt gewoon door (water), piston gevuld met koffie in de broeikop start met een minimaal straaltje wat over gaat in druppelen en zelfs stopt. Diverse drukken geprobeerd van 6 tot 12 bar, geen verschil. Aan de maling van de bonen ligt het niet! De machine is in totaal 2 maanden uit de runninig geweest.

Iemand enig idee?

Mvgrt,

Michael

Re: Ombouw la Cimbali M21 junior naar rotatie pomp

9
Een rotatiepomp heeft een interne bypass.
De opv/expansieventiel heeft nu nog maar één functie. Namelijk het voorkomen van een te hoge druk in het hx circuit.
De functie van pompdrukbegrenzer vervalt.
Wat van belangrijk is, is dat dit ventiel nu een paar bar hoger afgesteld staat dan de ingestelde pompdruk. Als dit ventiel, door een te lage ingestelde druk, ten onrechte opent raak je daar druk kwijt.
Daar lijkt het nu op.

Ik ga er wel van uit dat je voldoende met maalgraad en dosering hebt geexperimenteerd, dat je zeker weet dat het daar niet aan ligt.

Als je een nieuwere portafilter hebt kun je daar eenvoudig een manometer op schroeven. Als je de oudere soort hebt gaat dat niet. Dat is lastig voor je diagnose.
Je zou dan bij Kafko eens kunnen vragen of ze een tweedehands portafilter te koop hebben.

Re: Ombouw la Cimbali M21 junior naar rotatie pomp

10
Ik heb helaas geen foto’s gemaakt, maar die komen, hij moet toch weer open!
Wbt de maling heb ik even mee gespeeld maar maakte geen verschil. Ik heb daarnaast ook voor tijdelijk een ECM giotto
gekocht op marktplaats en die doet het er ook mee.
Ik denk zelf meer richting de 3-weg klep op de de kop. Deze regelt als ik het goed heb toch of water naar de ketel of water naar de broeikop!?