Re: Man en mes

621
ErikW schreef: vr 28 jan 2022, 20:49 Nieuwe messen op Indiego:
https://www.indiegogo.com/projects/bare ... 021_Friday#/

Lijkt me wel aardig en prijs valt mee.
Zal geen top mes zijn maar misschien wel de moeite?
Niet erg mooi die versiering naar mijn smaak.

Iemand een idee over de kwaliteit?
Niet slecht, verre van bijzonder. Xr50 staal is eigenlijk het 'standaard' staal voor de betere massaproductie merken zoals Zwilling en Wusthof. De kwaliteit (handvat, afwerking, fit en finish) zal daar wel ietsjes onder liggen, de prestaties redelijk gelijkwaardig.

De prijs staat redelijk in verhouding met wat je krijgt denk ik. De set van €149 is echt wel compleet en niet duur. Prima voor thuisgebruik, gaat in potentie gewoon een heel leven mee, maar geen liefhebber die er warm voor loopt. Ze onderscheiden zich zo te zien een beetje met de flashy tsuchime finish die niet echt thuis hoort op dit type mes (fabrieksmes van Chinese komaf op goedkoop staal, normaal gesproken is dit meer een soort 'handtekening' van een smid wat aantoont dat het met de hand gesmeed is).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

623
fransg schreef:
omeCo schreef: vr 28 jan 2022, 20:43 Dan maar even aan m’n nieuwe knoppen zitten
Mooi!
Eik. Via Tiramisu in Harderwijk, gemaakt door DiRossi. Moet alleen die eigenwijze hevel nog van z’n handgreep ontdoen. Hij is nogal gehecht aan het originele kunststof exemplaar.

624
Ypuh schreef:
ErikW schreef: vr 28 jan 2022, 20:49 Nieuwe messen op Indiego:
https://www.indiegogo.com/projects/bare ... 021_Friday#/

Lijkt me wel aardig en prijs valt mee.
Zal geen top mes zijn maar misschien wel de moeite?
Niet erg mooi die versiering naar mijn smaak.

Iemand een idee over de kwaliteit?
Niet slecht, verre van bijzonder. Xr50 staal is eigenlijk het 'standaard' staal voor de betere massaproductie merken zoals Zwilling en Wusthof. De kwaliteit (handvat, afwerking, fit en finish) zal daar wel ietsjes onder liggen, de prestaties redelijk gelijkwaardig.

De prijs staat redelijk in verhouding met wat je krijgt denk ik. De set van €149 is echt wel compleet en niet duur. Prima voor thuisgebruik, gaat in potentie gewoon een heel leven mee, maar geen liefhebber die er warm voor loopt. Ze onderscheiden zich zo te zien een beetje met de flashy tsuchime finish die niet echt thuis hoort op dit type mes (fabrieksmes van Chinese komaf op goedkoop staal, normaal gesproken is dit meer een soort 'handtekening' van een smid wat aantoont dat het met de hand gesmeed is).
Ik heb iets tegen dat Chinese spul. Daar wordt van alles nagemaakt. Heb zelf in ieder geval het gevoel dat bij Japanse messen een ander meer op zijn plaats valt. Ik heb 2 Zwilling Miyabi messen van SG 2 staal. Duitse en Japanse know how bij elkaar in een fabriek in Seki. Ben er erg tevreden mee. Ik heb ook nog een mes van Tsukahara HAP 40 staal, HRC 65. Genot om mee te snijden. Ik heb sowieso iets met Japan en ambacht.

Afbeelding

626
Hier zitten kenners van messen. Kan iemand hier iets over zeggen?
In de jaren '90 gekocht in Amsterdam, maar het hoe en wat weet ik niet meer. Ik geloof dat ze vertelde dat het een combi was van duitse degelijkheid en japanse kennis.

Afbeelding

Afbeelding
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

629
Dirk Jan schreef: di 01 feb 2022, 20:25 Hier zitten kenners van messen. Kan iemand hier iets over zeggen?
In de jaren '90 gekocht in Amsterdam, maar het hoe en wat weet ik niet meer. Ik geloof dat ze vertelde dat het een combi was van duitse degelijkheid en japanse kennis.
Solingen is volgens mij nog steeds het Duitse Mekka van de messen en Cr50 nog steeds het meest gebruikte iets-boven-gemiddelde staal. Iets Japans kan ik er niet aan ontdekken, maar wel het bewijs dat Duitse degelijkheid ook gewoon een levenlang mee gaat.

Japans is zoals gezegd van exclusiever staal en meer met de hand gesmeed, maar dat maakt het niet per se functioneler of gebruiksvriendelijker (scherper = vaak ook kwetsbaarder). Mocht ik een familielid een functioneel cadeau zou doen dan zou dat eerder een mes uit Solingen zijn dan een mes uit Japan, al zijn die laatste weer mooier als geschenk.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

630
Ypuh Dank!
Inderdaad, degelijk en gaat lang mee. Ik vind het ook een lekker mes. Lekker aan het gewicht, maar niet te zwaar, stabiel en ik houd het scherp met de sharpener uit de USA.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.