Lawaaiige Mechanika tijdens opwarmen (elke 30 sec)

1
Inmiddels staat de Mechanika me enkele maanden van prettige koffie te voorzien. Nu viel me bij een vriend met een Profitech op, dat de Mechanika wel verdraait veel lawaai maakt bij het opwarmen iedere 30 seconden.

Relais klikt, "kookt" 5 sec en klikt nogmaals. Enige tijd geleden heb ik 'm ontkalkt en leek het geluid een paar dagen minder. De meest logische gedachtegang in mijn hoofd is dat er iets verkalkt is, maar wat? OPV?

Iemand enig idee welke richting ik moet kijken?

Merci!

Re: Lawaaiige Mechanika tijdens opwarmen (elke 30 sec)

2
Ardjanb schreef: do 10 feb 2022, 20:14 Relais klikt, "kookt" 5 sec en klikt nogmaals.
Klinkt heel normaal. Je weet wat een pressostaat doet?

Wat voor water gebruik je? Ik bedoel hoe ontkalk je het water?
Ardjanb schreef: do 10 feb 2022, 20:14 Enige tijd geleden heb ik 'm ontkalkt
Op welke manier heb je dat gedaan en waarmee?
Ardjanb schreef: do 10 feb 2022, 20:14 en leek het geluid een paar dagen minder.
Het was dus niet meetbaar minder maar je kreeg wel die indruk?

Ardjanb schreef: do 10 feb 2022, 20:14 De meest logische gedachtegang in mijn hoofd is dat er iets verkalkt is, maar wat?
Een waterketel die een klein beetje verkalkt gaat ook wat meer 'zingen' tijdens het opwarmen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
fransg schreef: do 10 feb 2022, 20:24 Klinkt heel normaal. Je weet wat een pressostaat doet?

Wat voor water gebruik je? Ik bedoel hoe ontkalk je het water?
Water is hier niet erg hard (5.5 dh), gebruik een harsfilter op de slang die ik tot nu toe na 1.5 maand vervangen heb.
fransg schreef: do 10 feb 2022, 20:24 Op welke manier heb je dat gedaan en waarmee?
Met calcinet, op de wijze zoals het door dr trading uitgelegd werd. Dus opwarmen, machine uit en boiler leeg laten lopen, vullen met water met calcinet, alles laten lopen, tijd laten staan, laten lopen, tijd laten staan, daarna spoelen tot water fris is.
fransg schreef: do 10 feb 2022, 20:24
Het was dus niet meetbaar minder maar je kreeg wel die indruk?
Een paar dagen was het praktisch onhoorbaar, tenzij je er echt naast stond. Daarna afentoe weer hoorbaar, nu weer bij elke verwarming hoorbaar.
fransg schreef: do 10 feb 2022, 20:24 Een waterketel die een klein beetje verkalkt gaat ook wat meer 'zingen' tijdens het opwarmen.
Wellicht is dat het dan.

4
Ardjanb schreef: do 10 feb 2022, 20:57 Water is hier niet erg hard (5.5 dh), gebruik een harsfilter op de slang die ik tot nu toe na 1.5 maand vervangen heb.
1) als je het water goed hebt onthard zal je machine niet verkalken

2) als je machine niet is verkalkt hoef je ook niet te ontkalken

3) als er toch kalk in je boiler / op het verwarmingselement zit, heb je het water niet goed onthard, werkt dat slang-filtertje dus voor geen meter en heeft het 'ontkalken' ook heel weinig uitgehaald.

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
fransg schreef: do 10 feb 2022, 22:16
Ardjanb schreef: do 10 feb 2022, 20:57 Water is hier niet erg hard (5.5 dh), gebruik een harsfilter op de slang die ik tot nu toe na 1.5 maand vervangen heb.
1) als je het water goed hebt onthard zal je machine niet verkalken

2) als je machine niet is verkalkt hoef je ook niet te ontkalken

3) als er toch kalk in je boiler / op het verwarmingselement zit, heb je het water niet goed onthard, werkt dat slang-filtertje dus voor geen meter en heeft het 'ontkalken' ook heel weinig uitgehaald.

;-)
Haha, ik snap het uitgangspunt. Ik heb de machine via hier gekocht (nouja, van een vriend van iemand hier).

Hoeveel kalk er door de jaren heen opgebouwd is (laatste factuur van groot onderhoud van 2019), is mij niet bekend. Met dat in het hoofd dus maar eens ontkalkt. Om de hele machine te demonteren tot de boiler toe, vond ik voor nu wat drastisch. :)