Izzo Alex Duetto II - kortsluiting bij inschakelen steamboiler

1
Beste allen. Ik ben bezig met mijn eerste wat serieuzere restauratieklus, na me eerder te hebben beperkt tot voornamelijk kleinere reparaties. Voor een klein bedragje kon ik een Izzo Alex Duetto II uit 2009 op de op tikken. Eerste inspectie was niet teleurstellend: uiteraard nodige corrosie op leidingen, maar van kalk was nagenoeg geen sprake. De eigenaar verkocht hem met de mededeling dat hij bij inschakelen direct kortsluiting gaf en daardoor onbruikbaar was geworden.

Na wat klungelen kom ik erachter dat de elektrische defecten zich met name bij de stoomboiler lijken voor te doen. Als ik met de knop aan de zijkant van de machine de machine de stoomboiler uitschakel, warmt de koffieboiler gewoon op, werkt de pomp en kan ik ‘gewoon’ espresso zetten. Op de PID wordt zowel de temperatuur van de koffieboiler als die van de stoomboiler weergegeven, bij uitschakelen van de stoomboiler is deze laatste ongeveer op kamertemperatuur (19-24 graden).

Waar gaat het mis? Op het moment dat ik de stoomboiler aanzet en de koffieboiler klaar is met opwarmen (93 graden), wordt mijn aardlekschakelaar getriggerd en valt alles uit. Ik heb het idee dat dit ‘instant’ gebeurt op het moment dat de stoomboiler probeert op te warmen. Nog voordat het indicatorlichtje voor het opwarmen van de stoomboiler gaat branden, vliegt hij er al uit. Uit een eerste online zoektocht leid ik af dat het zomaar eens aan het verwarmingselement voor de stoomboiler of de ‘high limit switch’ van die boiler zou kunnen liggen, echter bij het openmaken van de machine zien die er op het oog vrij aardig uit (niet in veel slechtere staat dan de rest van de machine). Zijn dit inderdaad de onderdelen waar ik in eerste instantie het probleem in zou moeten zoeken? Ik ben geen expert op elektriciteitsgebied, dus elke suggestie is welkom :D Alvast dank!

Re: Izzo Alex Duetto II - kortsluiting bij inschakelen steamboiler

5
Hartelijk dank allen voor de suggesties. Uiteindelijk bleek het allemaal vrij onschuldig: Om een of andere reden waren twee voorheen aan elkaar verbonden draden los gaan hangen, een daarvan maakte contact met de behuizing wat vermoedelijk de kortsluiting opleverde. Ik heb er voor nu een goede portie elektrische tape omheen gedaan en het defect was verholpen. Inmiddels de hele machine uit elkaar gehaald, boilers in een zuurbadje gedaan en het alles grondig gereinigd. Geef veel voldoening om de machine weer praktisch als nieuw te zien lopen. Veel dank voor het meedenken!