Re: Nieuwe machine voor de Espresso purist: ECM Puristika

42
Het stukje ijzerdraad aan de binnenkant van de Portafilter dat je mandje inklemt.
Dit ding.

Bij een ridged mandje valt een richeltje in het mandje over de veer heen en zit deze dus serieus vast. Bij een ridgeless mandje wordt je mandje alleen ingeklemd door de spanning van de veer. Op den duur wordt de veer slapper en klemt je ridgeless mandje minder goed vast en kan hij makkelijk uit je portafilter vallen bij het uitkloppen van je puck. Ik denk dat de meeste mensen de kosten van een nieuwe veer voor lief nemen tegenover meer schoonmaakgemak van je mandjes bij een ridgeless mandje (ik wel in ieder geval). Links ridged - rechts ridgeless
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Nieuwe machine voor de Espresso purist: ECM Puristika

44
Dan heb ik het dus niet goed genoeg uitgelegd, sorry. Bij mijn weten hebben ALLE portafilters een veer, en is aan jou de keus welk bakje er in wordt gezet:
- RIDGED Voordeel: zit klikvast. Nadeel: wat meer geklier met verdelen van de koffie en schoonmaken.
- RIDGELESS Voordeel: makkelijker schoonmaken en uitkloppen. Nadeel: Zit klemvast mogelijk valt hij er uit bij een slappe veer maar dat is met een relatief kleine investering (orde 2,50 euro) zelf eenvoudig te vervangen.

Crux: het is jouw keuze. Ook als je nu ridged bakjes hebt kun je ridgeless gebruiken. En andersom. Gros van de mensen gebruikt bij mijn weten ridgeless.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™