Ik ben mijn hobby begonnen met Illy Classico bonen, maar met een 1:2 ratio vind ik de espresso toch nog wat sterk en als ik richting 1:2.5 ga dan wordt ie bijna wat waterig.
Ik zoek eigenlijk naar bonen die een zachte/milde, maar toch nog volle espresso op kunnen leveren.
Wie heeft tips waar ik dergelijke bonen kan scoren?
Re: Mild/zacht
2Je zou eens hier kunnen kijken.
viewtopic.php?f=23&t=1625
De Illy boon ken ik niet, maar lijkt me Italiaans. Je omschrijft jouw voorkeur als: "zachte/milde, maar toch nog volle espresso". Dan zou ik eens kijken bij de branders die je in het genoemde topic vindt. Mijn advies zou dan zijn te zoeken naar een 'italiaanse' espresso met een omschrijving waar zacht en mild in voorkomt.
Succes en laat weten hoe je zoektocht verloopt!
viewtopic.php?f=23&t=1625
De Illy boon ken ik niet, maar lijkt me Italiaans. Je omschrijft jouw voorkeur als: "zachte/milde, maar toch nog volle espresso". Dan zou ik eens kijken bij de branders die je in het genoemde topic vindt. Mijn advies zou dan zijn te zoeken naar een 'italiaanse' espresso met een omschrijving waar zacht en mild in voorkomt.
Succes en laat weten hoe je zoektocht verloopt!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
3Illy is vrij donker gebrand, wat bij een 1:2 ratio al snel tot een bittere / harde smaak kan leiden. Ik zou inderdaad eens wat verschillende bonen bij één van de online shops bestellen om te ontdekken waar je voorkeur naar uit gaat. Bijv: https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... anbieding/
4Ik prefereer licht-medium gebrande bonen en doseer dan 14 gr in, 35 gr uit.
Soms krijg ik donker of zelfs glimmend zwart gebrande boontjes en vind de koffie dan pas lekker worden bij 9 gr in, 30 gr uit.
Zonder dat het waterig wordt, vlgs mij…
Soms krijg ik donker of zelfs glimmend zwart gebrande boontjes en vind de koffie dan pas lekker worden bij 9 gr in, 30 gr uit.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
6Glimmend zwart, dat is een flinke darkroastGuidovW schreef:Ik prefereer licht-medium gebrande bonen en doseer dan 14 gr in, 35 gr uit.

7Je kan de ratio ook op 1:2 houden en dan, ook heel Italiaans, je kopje bijvullen met suiker tot het net niet overloopt.
8In Spanje ook, proefde ik afgelopen weekeinde. Wel prettig dat een hoop suiker een afschuwelijke espresso vrij smakelijk kan maken.HanR schreef: wo 02 mar 2022, 09:38 Je kan de ratio ook op 1:2 houden en dan, ook heel Italiaans, je kopje bijvullen met suiker tot het net niet overloopt.
Wonderlijk dat men met schitterende apparatuur zulke rotzooi maakt, met een onverschillige flair, terwijl men tegelijkertijd in diezelfde zaken verrukkelijke tapas hapjes heeft klaarstaan, vers, rijk van smaak, voordelig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
9HanR schreef: wo 02 mar 2022, 09:38 Je kan de ratio ook op 1:2 houden en dan, ook heel Italiaans, je kopje bijvullen met suiker tot het net niet overloopt.
Hahaha!
De branderijen reageren overigens niet echt snel op mijn vraag welke bonen zij in dit geval aanraden…
10Ik zou indien ik zo'n brander was ook aarzelen om iets aan te bevelen. Ik zou slechts zeggen "kom hier proeven, als je de espresso lekker vindt, koop een kg en als het thuis niet lekker is ligt het aan jou. Is het wel lekker, ga dan niet verder shoppen maar bestel alles bij ons"Starred schreef: wo 02 mar 2022, 11:06 De branderijen reageren overigens niet echt snel op mijn vraag welke bonen zij in dit geval aanraden…
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino