Koffiepuck compost

1
Geef je compostwormen een cafeïne-shotje

Net als mensen worden wormen actief van cafeïne. En actieve wormen hebben meer honger. Volgens sommige wormenkenners mag je compostwormen niet te veel koffieprut geven. Omdat ze daar gestresst van raken. Anderen zweren juist bij koffieprut, omdat het de voortplanting zou stimuleren: Ook op sex gebied worden de wormen schijnbaar actiever van cafeïne.

Er zijn professionele wormenkwekerijen die wormen bijna geheel op koffieprut laten leven. Dat kan omdat de verhouding koolstof /stikstof bijna ideaal is. Koffie hoort wel bij d egroene ghroep maar je hoeft er relatief minder bruin materiaal bij te doen. Dit alles gezegd hebbende is het voor de gemiddelde wormenbak-bezitter denk ik gewoon een leuk weetje. Doe vooral je koffieprut in je wormenbak. Wellicht verhoogt het het composteertempo èn de omvang van je kolonie. Daarnaast is de korrelstructuur goed voor de darmen en dus voor de vertering. Maar een dieet van alleen maar koffieprut lijkt me toch wat eenzijdig.
https://balkonton.nl/wormenbak-compostp ... ersnellen/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Koffiepuck compost

3
Ik krijg de bestelde wormen morgen binnen, met DHL ;-)

Echt iets voor een stadsbewoner. Geen pieren uit de tuin van de buurman,want ik heb geen buurman met tuin of boerenland, en ik zie mezelf ook niet met een emmer en schep het Vondelpark leeghalen.

En postorder-pieren zijn mogelijk ook aantrekkelijker dan boerenpieren.

Het tonnetje dat ik gebruikte raakt al snel vol. Had ik niet verwacht met mijn eenpersoonshuishouden. Ik haal nog een tonnetje van zolder, dan hebben de pieren straks genoeg plek. Hopelijk vriezen ze niet meteen dood de eerste de beste vorstnacht. Nu ja, dan zijn ze ook weer biologisch afbreekbaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Mooi, postorder-pieren...ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Heb zelf tientallen jaren een compostvat gehad. Daar gingen naast groenteresten ook koffie pucks in. Vorig jaar ben ik er mee gestopt. Er zaten vreselijk veel pieren in. Door alle activiteit bevroor het nooit.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

8
Joste schreef: wo 09 mar 2022, 09:36 Turbo pieren! Zijn het deze: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eisenia_fetida ?

Bij een gewone composthoop gaan die regenwormen er uit zichzelf naar toe.
Van de Eisenia Fetida wordt gezegd dat ze ongeveer hun eigen gewicht in afval per dag omzetten in vermicompost. Maar dan heb je het wel over ideale omstandigheden. De Eisenia Hortensis eet iets minder, maar heeft weer andere positieve eigenschappen. De compostwormenmix van Balkonton bevat een mix van beide genoemde wormen.
Ik kan ze nog niet uit elkaar houden maar een heeft dus "andere positieve eigenschappen", misschien een goed gevoel voor humor. Ik ga het wel merken.