Hallo allemaal!
Wat een prachtige verzameling van koffie gekken, en wat een schat aan informatie!
Mijn naam is David Gallas, al jaren koffie verslaafd, en vind het prachtig om op verschillende wijze koffie te brouwen.
Mijn eerste koffie ervaringen zijn de kopi tubruk die mijn oma maakte, eerst gemalen en daarna in een ulekan, een vijzel verpulverd tot fijne meelachtige koffie, het lijkt een beetje op turkse koffie.
Ik hou van koffie, de boon als product en de verschillende dingen die je ermee kunt doen. Zoveel verschillende smaak tonen uit een en de zelfde boon.
Mijn spectakulairste koffie machine is de Perco Retro Classic Belgium Balancing Syphon Brewer uit de jaren '50.
De rijkste koffie zet ik met de Durobor french press/filter machine, of gewoon pour over.
Als espressomachine heb ik de eerste type Bezzera BZ 10, een krachtige, no noncence espresso machine uit 2013.
Voor japanse syphon brewing methode gebruik ik de Cona syphon brewer, maar ik heb ook nog een Helem uit de 60er jaren.
Voor cold brew heb ik een machine die in 10 uren heerlijke cold brew koffie zet, lekker voor in de zomer.
Mijn andere hobby is het slijpen van edelstenen. Ik heb dus alle machines waar ik ook glas mee kan slijpen. Ik vind het daarom ook echt leuk om zelf glazen koffie machines te maken, soms met meer maar soms ook met minder succes. Zo had ik eens een glazen pour over machine gemaakt, zag er echt perfect uit, maar bij het uitgieten morste ik telkens koffie omdat er dan een luchtbel in het kannetje ontstond! ach ja, leuk voor de hobby...
Wil ik een kopje pure koffie, dan kies ik voor pour over, bij voorkeur de San Salvador Java, van de boerderij Olman: "Cafetalera Buenos Aires", ik vond ze ook op facebook.
Espresso zet ik graag met de BZ 10 of een mokkapot, heerlijk, met als voorkeur Ethiopische of Indonesische koffie. Ik drink momenteel koffie van het coöperatief Koerintji Barokah Bersama, aan de voet van de berg Kerinci op het eiland Sumatra.
De lekkerste melk koffie vind ik de Macciatto, maar dan niet geroerd, zodat je eerst de pure espresso proeft, dan met iedere slok vermengd de koffie zich met de melk. Ik doe soms vanille suiker in de melk. Dan krijg je eerste de rijke koffie smaak van de espresso. Is het glas halfvol, dan wacht ik ff totdat de laatste espresso zich vermengd heeft met de melk.... Als melk heb ik het liefst Romme, vers van de boer, onbewerkte melk, die erg rijk en zoetig van zichzelf is. Hier te kopen bij een boer die een automaat naast de boerderij heeft staan.....
Ik ben al druk alle informatie hier op te nemen, en het stimuleerd me om dingen die ik lees te proberen. Dank voor het toevoegen,geweldig!
Re: ff voorstellen.
2Selamat datang!
En wat een leuke hobby met dat glas!
En wat een leuke hobby met dat glas!
Thuis: Londinium 1P * Weber Key
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40
3Welkom David,
Wat leuk om zo'n kennismakingsverhaal te lezen, ook al merk ik dat ik eigenlijk weinig ervaring in de breedte heb van koffie nu ik jouw verhaal lees.
Groet en plezier hier!
Wat leuk om zo'n kennismakingsverhaal te lezen, ook al merk ik dat ik eigenlijk weinig ervaring in de breedte heb van koffie nu ik jouw verhaal lees.
Groet en plezier hier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4Knap die glasbewerking.
Mooie (waarschijnlijk zelfgemaakte) spullen heb je staan.
Mooie (waarschijnlijk zelfgemaakte) spullen heb je staan.
5Welkom David, leuke intro!
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
6Meer dan Bagoes die introductie, je lah je kripoet, me dunkt dat er nog maar weinig mensen jou wat kunnen vertellen, maar als ik iets niet weet dan weet ik je nu te bereiken. Koffielabor 

️

️Re: ff voorstellen.
8Ook veel kopi tubruk gedronken alleen dacht ik aan de uitspraak te horen dat het koppi was. 
9Bedankt voor de lieve, grappige berichten. Ik ben alweer met interesse berichten aan het lezen, geweldig wat een leuke website!
En het is toch echt Kopi Tubruk, in Indonesië spreek je toch een enkele o uit zonder dubbel medeklinker er achter, en de i spreek je uit als ie. De u klinkt als oe.
En het is toch echt Kopi Tubruk, in Indonesië spreek je toch een enkele o uit zonder dubbel medeklinker er achter, en de i spreek je uit als ie. De u klinkt als oe.
10Het was wat ik van mijn oude oma die in Nederlans_Indie heeft gewoond, hoorde.
Ik heb het eigenlijk nooit geschreven gezien. Alleen gehoord.
Ik heb het eigenlijk nooit geschreven gezien. Alleen gehoord.