bezzera giulia rotation Stoom uit overstort pijpje

1
Beste koffiepraat,

Onlangs komt er stoom uit een overstort pijpje die uitkomt in de opvang bakje.
Heb de behuizing van de espresso machine losgehaald en de slangetjes na gezien. Deze komt uit op een y stuk. Deze los gehaald en uit eindelijk komt de stoom van de Pressostaat incl. vacuum- en overdrukventiel.

Ik heb begrepen dat men het slangetje los kan halen met behulp van een steeksleutel de unit waar het slangetje er uit kan halen..

Vervolgens een knie met een binnen en een buiten draad er opdraaien en ook een Vacuumventiel boiler 1/4 met slangaansluiting monteren.

Dit zou het probleem moeten oplossen.

Ik heb de actie nog niet uitgevoerd maar wat draai ik eigenlijk uit is dat de vacuüm ventiel..

En wat doet het…

Of is deze actie niet juist..

En natuurlijk heb ik ondertussen een Vacuumventiel boiler 1/4 met slangaansluiting besteld..

M vr gr

Re: bezzera giulia rotation Stoom uit overstort pijpje

5
Denk niet dat het aan de pressostaat/OPV ligt. Waar loopt het slangetje aan de andere kant van het Y-stuk naartoe? Naar de vacuum breaker bovenop de de boiler denk ik?
Die zijn vaak wat verkalkt van binnen en sluiten dan niet meer helemaal af. Kun je vrij eenvoudig van de boiler schroeven en uit elkaar halen. Als je alle kalk dan weghaalt (ziet er vaak zwart uit) dan doet hij het weer gewoon.
dus...

8
1. Ik heb nog geen bestelling gezien;

2. Gaat niet passen. Je krijgt de dunne slangetjes die Bezzera gebruikt nooit op een vacuumventiel met 7mm slangtule.
Je hebt nog een Ulka knietje nodig.

@Marcje
Een Gulia heeft het anti-vacuumventiel niet op de boiler. Daar zit een hopeloze kerstboom in met veiligheidsventiel, pressostaat en anti-vacuumpiefje in een unit.

9
Eric1 schreef: ma 04 apr 2022, 09:39 Ja klopt.
Maar ik heb beide losgehaald en de stoom komt echt van de pressostaat en opv.
Dat moet ook in beeld te vangen zijn.

Het slangetje zit aan de ontluchter toch? dus als er stoom uitkomt, komt dat uit de ontluchter.

Maar wellicht geven detail foto's van waar je stoom uit ziet komen de doorslag.

Doordat er op een verdeelstukje meerdere dingen zitten, kan het misschien lijken alsof het van de andere twee komt maar het slangetje zit aan slechts één ding.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

10
HanR schreef: ma 04 apr 2022, 09:59 Een Gulia heeft het anti-vacuumventiel niet op de boiler. Daar zit een hopeloze kerstboom in met veiligheidsventiel, pressostaat en anti-vacuumpiefje in een unit.
Is ook goed te zien:
slangetje zit aan het anti-vac piefje, dus als daar stoom uit komt, komt dat van het piefje af en niet van die andere twee
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino