Preinfusie oude domobar

1
ik had even een vraag aan de ervaren espresso apparaat technici hier op het forum.
Ik heb een oude domobar enkele boiler machine en ik wilde eens wat uitproberen qua preinfusie alleen ik wist niet zeker of dit slecht voor de machine zou zijn, dus ik wilde even peilen of mijn redeneringswijze klopt of niet.

Ik dacht dat het mogelijk zou moeten zijn omdat ik met de hendel op de groep (waarmee je de pomp activeert en water door de groep laat stromen) de druk op de puk op kan voeren tot de gewenste preinfusie druk (te zien aan manometer op de E61 groepkop), dan vervolgens de hendel iets terug draaien waarbij de pomp wel blijft lopen maar er geen water meer uit de zetgroep komt (voor de gewenste preinfusie lengte) dan de hendel weer volledig open om de shot verder te zetten.

Mijn redenatie was dat dit geen probleem zou moeten zijn omdat bij het activeren van de pomp, maar de hendel niet dusdanig opendraaien dat er water uit de groepkop komt, het water rond gepompt wordt terug naar het waterreservoir (geregeld door de OPV?? De pomp levert een vaste druk en alles boven de ingestelde OPV druk wordt terug gestuurd naar waterreservoir???). Dit leek me de enige manier waarop preinfusie mogelijk is aangezien bij het volledig dicht draaien van de hendel de druk aan de onderkant van de E61 groep gedumpt wordt. Daarbij leek het me dat je door het verlies aan druk ook een verstoring van je puk zou krijgen als de puck als het waren tegen je douche scherm aan gezogen wordt.

Het was in ieder geval gelukt om op deze manier een shot te zetten. Ik kom op de manometer zien dat die de druk vast hield toen ik de hendel dusdanig terug draaide dat er geen water meer stroomde maar de pomp nog wel draaide.

Ik hoop dat ik het op een manier uit heb kunnen leggen wat te volgen was :p en of iemand kan bevestigen dat dit geen probleem is, of waarom mijn redenatie fout is en het wel kwaad kan.

Re: Preinfusie oude domobar

2
Niemand die mij hier iets zinnigs over kan vertellen? Ik bekent met de video’s die een E61 uitleggen maar dit is vaak op een HX machine dus ik vroeg me vooral af of er dan nog iets anders werkt op een enkele boiler E61 zoals de oude domobar.

Ik ben ook bekend met de soort van ingebouwde e61 preinfusie waarbij door het vullen van de extra ruimte in de “uitlaat” de druk initieel wat langzamer opbouwt (dit zie ik ook op de manometer die op de groep zit)

Maar wat ik dus niet begrijp is dat bij alle uitleg filmpjes die ik gezien heb er gezegd wordt dat de klep in de zetgroep open gaat (waardoor water uit de zetgroep gaat lopen) opent voordat de pomp gaat lopen. En dat HX machine preinfusie dus ook verloopt door de druk uit de thermosyphon of de druk van een vaste wateraansluiting. Ik mijn geval gaat de pomp dus eerder aan dan dat de klep naar de zetgroep open gaat, waardoor de preinfusie zoals ik in het eerste bericht beschreven heb mogelijk is. Maar omdat dit dus anders is dan ik tot nu toe ben tegen gekomen vraag ik me af of dit geen kwaad kan

3
Je schrijft
druk op de puk op kan voeren tot de gewenste preinfusie druk (
Wat is de preinfusie druk die je wenst?

Je kunt ook een schakelaar zetten in de voeding vd pomp zodat je die tijdelijk uit kan zetten als je de pre infusie meer tijd wil geven.

Op de Rocket E61 kun je de keine hendel of standje-half zetten, dan klotst het water er niet uit en houdt de pomp ook even stil.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
1. Als de klep naar de zetgroep dicht is, heb je geen pre-infusie;
2. Je kunt de volgorde klep open/pomp aan beïnvloeden door de pompschakelaar te verplaatsen ten opzichte van de bedieningsknop.
3. De keteldruk is niet gelijk aan de druk op de puck. Een manometer op de plaats van de "boorgatafsluitschroef" voorop de groep geeft meer inzicht dan de keteldruk manometer.

Tot slot: het effect van het bevochtigen van je puck is zo miniem, dat het geen preinfusie mag heten. Geen reden om je druk te maken dus..

5
Dat standje half klopt helemaal, Frans.
De stand van de klepjes in de groep en de schakelaar van de pomp moeten dan wel op elkaar afgestemd zijn. Als de pomp ten opzichte van de opening van de kleppen te vroeg inschakelt, kun je het vergeten met je "preinfusiestand".

6
Ik heb er met de Rocket ook verder geen gebruik van gemaakt.

De E61 is mooi ontworpen, de puck is niet in één klap nat dus je zou de 7 seconden die er bij mij doorgaans zitten tussen 'klep open" en "eerste druppels verschijnen" ook kunnen beschouwen als pre-infusie.

Mijn machine is destijds uitgerust met schakelaar voor lage druk en hoge druk in de zetgroep, maar bij de vriendin waar hij nu staat maakt men daar geen gebruik van ;-) en de espresso is toch prima.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
HanR schreef: vr 20 mei 2022, 10:00 1. Als de klep naar de zetgroep dicht is, heb je geen pre-infusie;
2. Je kunt de volgorde klep open/pomp aan beïnvloeden door de pompschakelaar te verplaatsen ten opzichte van de bedieningsknop.
3. De keteldruk is niet gelijk aan de druk op de puck. Een manometer op de plaats van de "boorgatafsluitschroef" voorop de groep geeft meer inzicht dan de keteldruk manometer.

Tot slot: het effect van het bevochtigen van je puck is zo miniem, dat het geen preinfusie mag heten. Geen reden om je druk te maken dus..
Ik volg je drie punten. Doordat bij mij dus de klep naar de zetgroep pas lijkt te openen na het aanslaan pomp kan ik preinfusie doen door de hendel volledig te openen, druk loopt op tot ik de eerste druppeltjes door het filterbakje zie verschijnen, dan hendel iets terug draaien waardoor de klep naar de zetgroep sluit, maar die druk niet gedumpt wordt door de uitlaat. In mijn geval blijft de pomp wel lopen maar de druk loopt niet verder op. Meestal is de druk dan ongeveer 3,5 bar gemeten op een manometer in het boorgatafsluitschroefgat.

Aangezien deze volgorde van pomp aan / openen klep zetgroep dus anders lijkt vraag ik me af of een vorige eigenaar dan inderdaad de pomp schakelaar veranderd heeft

8
fransg schreef: vr 20 mei 2022, 09:54 Je schrijft
druk op de puk op kan voeren tot de gewenste preinfusie druk (
Wat is de preinfusie druk die je wenst?

Je kunt ook een schakelaar zetten in de voeding vd pomp zodat je die tijdelijk uit kan zetten als je de pre infusie meer tijd wil geven.

Op de Rocket E61 kun je de keine hendel of standje-half zetten, dan klotst het water er niet uit en houdt de pomp ook even stil.
Ha Frans, had nog niet direct een gewenste preinfusie druk, ik liet het nu oplopen tot ik de eerste druppeltjes zag en zette dan de hendel iets terug zodat de klep naar de zetgroep sluit. Dan hield die de druk op ongeveer 3,5 bar.

Ben idd bekend met de een “standje half” preinfusie zoals dat op de rocket zou gaan waarbij er wat water langzaam op de puck stroomt. Bij mij lijkt standje half dus niet zo te werken

9
HanR schreef: vr 20 mei 2022, 10:05 Dat standje half klopt helemaal, Frans.
De stand van de klepjes in de groep en de schakelaar van de pomp moeten dan wel op elkaar afgestemd zijn. Als de pomp ten opzichte van de opening van de kleppen te vroeg inschakelt, kun je het vergeten met je "preinfusiestand".
Maar dit lijkt dus bij mij wel het geval, eerst pomp aan dan klep open. Misschien gebruik ik het woord preinfusie dan verkeerd, maar doordat ik de druk in de zetgroep een tijdje stil zet op ongeveer 3,5 bar loopt er met maximaal een paar druppels water door de puck, en is de puck dus een tijdje verzadigd zonder dat je al extra volume in je shot hebt (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik merk in ieder geval dat ik de zure ondertoon in veel koffie weg haal als ik op deze manier preinfuseer

10
fransg schreef: vr 20 mei 2022, 10:18
De E61 is mooi ontworpen, de puck is niet in één klap nat dus je zou de 7 seconden die er bij mij doorgaans zitten tussen 'klep open" en "eerste druppels verschijnen" ook kunnen beschouwen als pre-infusie.
Ja precies, die bedoelde ik ook met “soort van ingebouwde E61 preinfusie” waarbij die preinfusie klep opent waardoor eerst die extra ruimte tussen de zetgroep en de uitlaat gevuld wordt zodat de druk langzamer op bouwt.