Lelit Bianca drupt continu (video)

1
Hallo allemaal,

Er drupt continu water uit het ventiel boven de lekbak. Dat is denk ik het overdrukventiel van de stoomboiler? Wanneer ik voorheen de Bianca inschakelde ging dit ventiel op een gegeven moment wat sissen en sloot dan af. Dat gebeurt nu nog maar het sluit niet meer volledig af en blijft zachtjes sissen en druppelen. Ik hoor nu ook regelmatig de pomp aanslaan om de stoomboiler bij te vullen.

Enig idee wat hier aan de hand is en hoe te verhelpen? Zie ook de video: https://youtu.be/Oa8YIWEmTYI

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Lelit Bianca drupt continu (video)

5
pjbregman schreef:
Pti schreef:Tijd voor een servicebeurt, vacuumbreker is aan het lekken, indicatie dat de overige rubbertjes ook aan de beurt komen.
Dank voor je reactie. De machine is net een jaar oud (mei 2021). Is ook wel snel dan of niet?

De machine is gewoon goed. Zo'n onderdeel is iets wat zijn werk doet en nu zit er een stukje kalk tussen of zijn de rubbertjes wat droog.

Als je handig bent kun je de anti vacuum valve zelf vervangen of schoonmaken.

Maar belangrijkste voor de toekomst, ontkalk je het water en zo ja, hoe?

Via een filter in het reservoir kan maar die moet je wel vernieuwen. Een anti kalkzak in het reservoir doet het goed mits je die goed gebruikt en moet je ook vervangen als die op is dus om de paar maanden afhankelijk van gebruik. Iedere avond het reservoir vullen, dan is dat water de volgende dag ontkalkt.

Op vastwater aansluiting heb je ook een filter nodig. Ik heb zelf een DVA die ik ook om de 6 maanden regenereer.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
pjbregman schreef: do 26 mei 2022, 13:58
Pti schreef:Tijd voor een servicebeurt, vacuumbreker is aan het lekken, indicatie dat de overige rubbertjes ook aan de beurt komen.
Dank voor je reactie. De machine is net een jaar oud (mei 2021). Is ook wel snel dan of niet?

Als de machine nog zo jong is, waarom richt je je dan niet tot de verkoper? In plaats van dat je nu (nog binnen de garantie) al zelf aan de knutsel gaat?

7
Ik heb een waterontharder in mijn woning. Dus kalkvorming lijkt onwaarschijnlijk. Ik heb de verkoper inmiddels ook een bericht gestuurd. Even afwachten wat de reactie is. Als het eenvoudig zelf te verhelpen is doe ik dat liever dan dat ik met de machine op stap moet.

Bedankt voor het meedenken.

8
pjbregman schreef: do 26 mei 2022, 22:46 Ik heb een waterontharder in mijn woning.
Welke? Zit er een watermetertje aan die het verbruik meet zodat je kunt zien wanneer die aan vervanging toe is?
pjbregman schreef: do 26 mei 2022, 22:46 Dus kalkvorming lijkt onwaarschijnlijk.
Dat er een waterontharder in huis staat houdt niet vanzelf in dat het water is onthard ;-)
pjbregman schreef: do 26 mei 2022, 22:46 Bedankt voor het meedenken.
Laat weten hoe het verder gaat!

(kan dat "verzonden met..." eraf?)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
Waterontharder staat in de meterkast (harskern, zoutvat etc.) en onthard alle water in mijn woning. Doe regelmatig een meting waaruit blijkt dat er geen kalk in mijn water zit. Blijkt ook wel uit mijn zwarte douche waar geen aanslag op aanwezig is .

Ik heb inmiddels contact gehad met verkoper welke netjes aanbood om de machine langs te brengen zodat ze hem konden bekijken en het vacuumventiel vervangen. Langsgaan had ik niet zoveel zin in dus hebben ze het ventiel kosteloos opgestuurd. Als deze binnen is ga ik het zelf eens proberen te vervangen.