Een tijdje geleden heb ik mij op dit forum gemeld omdat ik bezig was informatie te verzamelen om een flinke stap naar boven te maken, ik gebruik nu een relatief eenvoudige Delonghi met een Quickmill 031 maler. Ik vroeg hoe er gedacht werd over een bepaalde Saeco (dubbel thermoblock). Nee, dat moest ik maar niet doen want...etc. jullie kennen je eigen riedel. En ja, zo weet ik nu ook dat de kwaliteit van de koffie op 1 staat, daarna de maler, daarna pas het espresso-apparaat. Dat gezegd hebbende heb ik nu tweedehands een Rancilio Silvia aangeschaft. En ja, op Marktplaats. Ik las de waarschuwing op dit forum dat je MP beter links kunt laten liggen, want vaak hoop achterstallig onderhoud en dat je beter via het forum kon kopen. Maar goed, daar werd laatste tijd bar weinig aangeboden en deze Silvia leek geen gekke koop: geen oude versie V1 of V2 (februari 2008, maak ik op uit infosticker), en met een Auber PID en veel accessoires voor € 250,-. Helaas erg ver van mijn woonplaats, dus opgestuurd gekregen en ondanks dat ik de verkoper op het hart gebonden had alles apart zorgvuldig in te pakken en alles goed te dempen met geschikte materialen kreeg ik het apparaat nog net deels wat ingepakt en de meeste accessoires gewoon los en onverpakt, alles in een niet al te beste doos. Tja. Wat mij opvalt: er zitten best veel accessoires bij, zoals bottomless portafilter, diverse filterbakjes waaronder een IMS, onderhoudsmiddelen, tampers (57.5 mm, vreemd) uitklopbakjes, zelfs een schroevendraaier om het apparaat open te maken. Je zou denken: goed onderhouden apparaat. Maar ja, op MP stond geen foto van de zeef, sproeikop, houder ervan, . De schroef in de zeef is zo verroest dat ik maar moet zien dat ik die er goed uitkrijg (maar de bodem onder het lekbakje is daarentegen in het geheel niet verroest, iets wat blijkbaar vaak voorkomt). Ik vermoed dat de verkoper het apparaat zelf tweedehands gekocht heeft maar er niet veel sjoege van had. De PID stond niet in de advertentie genoemd, ik zag op een foto dat er een op leek te zitten. Op mijn vraag of de PID niet alleen de temperatuur aangaf (ik vroeg hem of de PID werkte) maar deze ook instelbaar was, wist hij niet wat ik bedoelde. Heb het uitgelegd en hij ging het vervolgens proberen en bevestigde dat dat werkte.
Enfin, ik heb nog niets geprobeerd, niets schoongemaakt, eerst maar eens hier advies vragen... Gewoon eerst maar eens proberen? Nog een tip hoe ik de schroef los krijg? En waarom zit er dat andere stoompijpje bij? Ik heb begrepen dat Aubers vaak voor de Silvia specifiek ingesteld worden maar ook dat je soms van alles kunt/moet instellen. Verder zit knop voor stomen nogal los op de as (op foto wat naar voren geschoven) maar dat is geen echt probleem.
Nog een persoonlijke noot: woon alleen (in Amsterdam), drink zelf alleen espresso (nou ja, eigenlijk tegen Americano aan) en maar heel af en toe hoef ik voor iemand melk te stomen.
Ik stuur diverse foto's mee, voor jullie zal wel duidelijk zijn wat er op te zien is

[ik kon maar 5 foto's tegelijk opladen, had er 12, dacht dat het aan de grootte lag, heb ze allemaal verkleind maar blijft maar 5.. Kies ik nu maar de 5 belangrijkste]
Groet,
Ton