Opmerkelijk genoeg heb ik opeens last van channelling. Erg irritant en het is voor mij niet geheel thuis te brengen waar het vandaan komt. Eigenlijk heb ik er vrijwel nooit last van, maar nu - ondanks gebruik van een Fiorenzato F64 EVO molen met prima schijven, een WDT tool en een prima tamper dus wel. Ik ga er ook niet vanuit dat de techniek van al onze huisgenoten opeens achteruit is gegaan. Channeling is ook erg irritant als je een open portafilter hebt. Ik begrijp wel waarom ze in de Horeca niet echt een voorstander zijn van een open portafilter. Je blijft zo schoonmaken. Afijn, een kleine ergernis, die hopelijk snel wordt opgelost.
De enige 'verdachte' die ik zou kunnen aanwijzen is de partij koffie. Komt van een prima brander en nog geen paar weken geleden gebrand, dus die zou eigenlijk goed moeten zijn. Maar een ander opmerkelijk gegeven is dat er soms heel andere hoeveelheden koffie in mijn portafilter verschijnen (on demand maler, maalt op ingestelde tijd). Dus de hypothese is een 'gebrek' in de koffie, veroorzaakt tijdens transport, door schimmel, ziekte, etc. Kortom, er zou iets mis kunnen zijn met de boon. En de vraag is, wat denken jullie? Ideeën, tips and tricks?
Re: Channeling
2Kun je er een andere boon bijkopen (een goeie van een andere brander)?
Dan kun je uitsluiten dat de maler een probleem heeft.
Blijkt het aan de bonen te liggen, dan gewoon weggooien en genieten van goeie bonen.
Blijkt het aan de bonen te liggen, dan gewoon weggooien en genieten van goeie bonen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Goede tip! Ik heb al een proefpakket bij het Hoofdkwartier besteld en binnen. Het is een nieuwe brander voor mij, waarvan ik grote verwachtingen heb. We gaan het meemaken.fransg schreef: wo 22 jun 2022, 15:04 Kun je er een andere boon bijkopen (een goeie van een andere brander)?
Defect aan molen lijkt mij op voorhand uitgesloten, maar ik maak hem even open. Wie weet ligt er een dode muis in!
4Als je espresso kunt ruiken hoef je m.i. voor een dode muis de maler niet open te maken! 
5Douchescherm ff checken en indien nodig schoonmaken kan ook schelen, maar hopelijk zijn het gewoon de wat verouderde bonen die vragen om een te fijne maling en daardoor problemen veroorzaken.
6Dank je! Zojuist gecheckt. Ik vond het douchescherm niet bijzonder vies. Een beetje donkere aanslag, maar je kon gewoon door de gaatjes heen kijken. Wel even schoongemaakt en daarna een koffietje gemaakt. Resultaat; Geen channelling!Pti schreef: wo 22 jun 2022, 18:36 Douchescherm ff checken en indien nodig schoonmaken kan ook schelen, maar hopelijk zijn het gewoon de wat verouderde bonen die vragen om een te fijne maling en daardoor problemen veroorzaken.
Dus ja, misschien behoeft een IMS competitie douchescherm een goede wedstrijdvoorbereiding!
7Vettigheid dat volkomen transparant is kan de hele kleine gaatjes goed verstoppen. Licht gaat er nog wel doorheen maar water niet en dan krijg je het effect van de aangeknepen tuinierslang: een kleinere harde straal die een allervernietigende werking heeft op je puck en de doorstroom tot een anarchistische chaos maakt.HeinK schreef: do 23 jun 2022, 08:10je kon gewoon door de gaatjes heen kijken. Wel even schoongemaakt en daarna een koffietje gemaakt. Resultaat; Geen channelling!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8Dank voor deze uitleg. Klinkt vrij logisch. Ik heb koffievet in verschillende hoedanigheden gezien, zoals in de vorm van ranzige bruinige koek in malers, maar doorzichtig vet is een nieuwe versie die ik nog niet kende. Weer wat geleerd. Dit gaat mij niet meer overkomen. Het is tenslotte een werkje van niks om het douchescherm er even uit te halen en te reinigen.fransg schreef: do 23 jun 2022, 08:36 Vettigheid dat volkomen transparant is kan de hele kleine gaatjes goed verstoppen. Licht gaat er nog wel doorheen maar water niet en dan krijg je het effect van de aangeknepen tuinierslang: een kleinere harde straal die een allervernietigende werking heeft op je puck en de doorstroom tot een anarchistische chaos maakt.
9Ik heb altijd een reserve schoon douchescherm & filterbakje naast de machine liggen, als ik denk "aan het douchescherm kan het niet liggen" dan wissel ik ze om en als het probleem dan weg is was dat het dus kennelijk toch wel!
10En alle andere dingen waar het niet aan kan liggen, waar laat je die?fransg schreef:Ik heb altijd een reserve schoon douchescherm & filterbakje naast de machine liggen, als ik denk "aan het douchescherm kan het niet liggen" dan wissel ik ze om en als het probleem dan weg is was dat het dus kennelijk toch wel!