Mijn pleegouders hebben al een wat oudere Philips HD8827 koffiemachine (uit de 3000-series).
Ik heb hier al eerder uitvoerig onderhoud en reparaties aan uitgevoerd zodat ik goed bekend ben met de werking van de diverse componenten.
Echter, sinds een tijdje knoeit de machine gemalen (droge, dus geen residu!) koffie welke hij achter de Saeco zetgroep uitwerpt en pas als deze na het koffiezetten weer terugkeert naar zijn uitgangpositie. Het lukt mij maar niet te doorgronden hoe dit ontstaat.
Het lijkt overigens niet voort te komen uit de werking van de zetgroep zelf. Ik heb namelijk een nieuwe geprobeerd waarbij het probleem zich blijft voordoen.
Tijdens het proces, geobserveerd met open deur, zit de tunnel welke de vers gemalen koffie uitstoot keurig recht boven de zetgroep en ook keert deze na het zetproces weer geheel terug naar de uitgangspositie.
Rara, waar komt dan die vers gemalen koffie vandaan?
Op Tweakers kom ik het identieke probleem tegen: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2095642. De afbeelding bij de eerste post geeft goed weer waar het toe leidt...
Helaas gaan de forumberichten alleen in op de reparaties en vervangingen die onder garantie zijn uitgevoerd en beschrijft niemand wat nou de oorzaak is. Ook geven de vervangen onderdelen mijn geen aanknopingspunt voor waar het misgaat.
Iemand die mij kan helpen dit (alleen al uit nieuwsgierigheid) te verklaren?
Dank en hartelijke groeten.
René