volautomaat i.p.v. Dolce Gusto

1
Op dit moment maak ik al ruim een jaar gebruik van een Dolce Gusto. Is in principe een prima machine die goede koffie maakt. Alleen ben ik sinds de aanschaf steeds meer bezig geweest met de verschillen in koffie en ben ik eruit dat ik toch een stapje hoger wil. Ook de kosten van de dolce gusto vindt ik vrij hoog (0,60€ per cappuccino). Ook mis ik toch wel verse melk bij cappuccino. Ik ben een beetje aan het rond zoeken geweest en ben er toch wel uit dat ik een volautomaat wil. Dit komt vooral omdat ik niet te lang wil doen over het maken van een kopje koffie (ik drink gemiddeld 4a5 koppen koffie per dag thuis). Nu ben ik door veel lezen en zoeken uitgekomen bij de Delonghi ESAM 4500 Magnifica. Deze valt ook in mijn prijsklasse van rond de 600€. Nu vraag ik me af of mensen hier misschien nog betere suggesties hebben of tips etc. Alvast bedankt daarvoor !

Re: volautomaat i.p.v. Dolce Gusto

2
Mahlkoenig Vario a 400E
Waterkoker 50E
Weegschaaltje 15E
Cafetiere 20E
Moka Express 25E
Chemex 50E
Aeropress 20E +
---------------------------------------
4 verschillende manieren om met weinig moeite heerlijke koffie te zetten voor 590E. Ook is je maler goed, handig als je een deal tegenkomt voor een goed espressoapparaat.

Espresso is een dure, arbeidsintensieve methode van koffiezetten. Dus een relatief goedkoop* apparaat wat ook nog eens alles automatisch moet doen hangt vanzelfsprekend van allerlei compromissen aan elkaar.

Als je daarentegen zo snel en zo goedkoop mogelijk iets wil wat technisch een cappuccino genoemd kan worden, koop je superauto dan in ieder geval bij een fatsoenlijke dealer want dat scheelt je een boel gezeur als je apparaat er na een jaar de brui aan geeft.

*Heb ik al gezegd dat nieuwe espressoapparatuur duur is?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

3
Ik snap dat je altijd compromissen blijft houden bij volautomaten. Waar het mij alleen om gaat is of ik een goede deal zou maken met de genoemde machine? Of zou er voor ongeveer de zelfde prijs iets beters te vinden zijn ? Zoals gezegd heeft een koffiemachine ook niet het eeuwige leven dus als deze kapot zou zijn over een paar jaar kan ik dan altijd kijken of ik meer wil of niet.

4
Nu wil ik daar ook nog wel een La Pavoni hendelmachine heel voorzichtig bij voorstellen. Die zijn 2-de hands ook niet zo duur en mits met zorg behandeld en na enige inspanning in staat tot èchte en erg lekkere espresso (en dus ook cappuccino). En ze zijn snel (te) warm!

Ik zeg "voorzichtig" omdat het geen makkelijk apparaat is waarmee je "wel eventjes" iets lekkers zet. Je moet er mee leren omgaan, maar dat noemde OP niet als bezwaar...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
roym schreef: Zoals gezegd heeft een koffiemachine ook niet het eeuwige leven dus als deze kapot zou zijn over een paar jaar kan ik dan altijd kijken of ik meer wil of niet.
Voor mijn La Peppina komt haar 50ste verjaardag in de buurt en het ziet er niet naar uit dat de volgende 50 moeilijk worden.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

6
Een 4500 is een ´elektrodump´ machine en gaat regelmatig stuk. Als je ´m heel goed behandeld ongeveer jaarlijks. De vraag voor de komende 2 jaar wordt wie de ´claims´ gaat oplossen, oftewel is het normale of grijze import? Na die 2 jaar wordt het vaak een kort verhaal. De meeste 4500´s halen het 4e levensjaar niet. Veel gebruikers haken af na 2,5 jaar. Is het dus een slechte automaat? Stom genoeg: nee, verhoudingsgewijs en in deze catagorie valt ´t nog wel mee. Ook de andere merken in de ´cappuccino´-klasse zijn niet allemaal geweldig. Het staat of valt allemaal met de geboden servicefaciliteiten.
Wil je goed slagen met een DeLonghi automaat zonder service kies dan de simpele, nieuwe versies. Met goede koffie en netjes onderhoud gaan ze redelijk lang mee en zetten een betere koffie dan de 4000-serie. En geven veel minder serieuze problemen.
Er gaat niets boven morgen.

7
Ik had al begrepen dat jullie het helemaal voor een volautomaat zijn :) Maar goed voor mij staat al vast dat het een volautomaat wordt en geen halfautomaat. De vraag is dan is de genoemde machine een goede keuze ? Of zeggen jullie nou, ik zou eens kijken naar merk... type.... Ik hoop dat jullie me nog een beetje op weg kunnen helpen :)

8
Nou, ik zou Oxxo maar vertrouwen, hij repareert superautomaten voor z'n werk, en is daarbij echt niet pro-halfautomaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Ik zou de post van Oxxo nog eens door lezen, volgens mij heeft hij nu juist antwoord gegeven op die vragen en staat daar bijna alles in wat je wilt weten :? .
En gebruik anders ook eens de zoekfunctie van dit forum, dan kan je ook e.e.a. vinden.