Nog steeds geen mooie extractie

1
Gesplitst vanaf "Latte Art Foto's"

Naked: check
Vers: check

Okee, duidelijk

Ik zou laatst een Baristacursus hebben bij casabarista in Utrecht, was ik ziek :(
Ik heb nog steeds bij vrijwel elk kopje dat ik zet sproeiers en ongelijke extractie, ook na loswoelen met de thermometer voor het tampen. Het is allemaal maar lastig hoor

De reden dat de latte art wel okee gaat is dat ik de espresso's die ik maak gewoon niet erg lekker vind, en er dus maar cappuccinos en Lattes van maak...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Latte art fotos

2
Oei, dat lijkt me geen goede reden om je espresso te verdunnen! Let je wel op je "distributie"? Ook ik kwam er nog niet zo lang geleden weer achter hoe belangrijk het is om je maalsel heel gelijkmatig tot op de rand van je filter te verdelen.
Overmoedig geworden door een filmpje van de huidige wereldkampioen, die helemaal niets meer deed aan distributie, liet ik dat een tijdje ook achterwege. Met donutextracties en spuitertjes tot gevolg. Dus toch maar weer zorgvuldig verdelen, en nu is het weer goed...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Ja, dat doe ik dus, ik vul hem voor driekwart, dan pak ik de thermometer en roer ik alles goed door elkaar, dan vul ik hem verder en maak een draaiende beweging met met mn hand (heeft een naam). Dan tamp ik.
Ik pas op dat ik vervolgens niets meer raak met het portafilter, maar alsnog altijd ongelijke distributie...

Zie de plaatjes, net even geschoten:

driekwart gevuld
Afbeelding

opkloppen met de thermometer
Afbeelding

na het opkloppen, mooi luchtig maalsel
Afbeelding

bijgevuld met nog wat koffie
Afbeelding

bladiebla distributie methode
Afbeelding

afstrijken
Afbeelding

leveltamp
Afbeelding

tamp
Afbeelding

na het tampen
Afbeelding

extractie
Afbeelding

niet zo'n beste wederom...
Afbeelding

ook te zien aan al het gespetter in het kopje.
Afbeelding

eindresultaat
Afbeelding
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

4
Ik zie zo even geen evidente fouten eerlijk gezegd. Dan maar wat suggesties: wat gebeurt er als je het roeren met je thermometer achterwege laat? Ik kan me nog voorstellen dat je onbedoeld holtes creëert. En zijn je schijven nog in tact? Nooit een steentje mee gemalen, waardoor je nu een rafelrandje hebt? Wellicht helpt even kloppen op het aanrecht voordat je tampt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Voor ik het roeren deed was het nog erger.
Ik klop voor het tampen op het aanrecht zodat het allemaal compacter wordt.
Schijven heb ik een 3 maanden geleden vervangen, in de hoop dat het daarmee beter zou worden.

Ik weet t ook niet. Misschien een ander filterbakje proberen een keer? Of een licht bolle (American curve) Tamper? Of een maler van 10000 euro waarbij je niet hoeft te distribueren...

7
Tja, je hebt al heel wat uitgeprobeerd. Kloppen met de pf achterwege laten dan? Met een American Curve zou je wat minder snel tegen je douche aankomen, maar zo te zien overdoseer je niet. Als je puck tot de "ridge" van je LM komt kan ik me niet voorstellen dat het daar aan ligt.
Ik neem aan dat je regelmatig backflushed. Heb je al eens de douche los gehad en gekeken hoe schoon het daaronder is? Heb je wel een gelijkmatige waterverdeling? Is de overextractie altijd op dezelfde plaats, of kan die overal optreden?

Heeft iemand anders nog ideeën?

8
LM is La Marzocco toch? Ik heb een Duetto.
Meestal zie ik wel een afdruk van de zeef in de puck, maar dat is niet erg toch? Zolang hij er bij het indraaien maar niet tegenaan komt toch?
Backflushen doe ik regelmatig ja, en de machine is pas enkele maanden (4 ofzo?) oud.

Ik heb de douche nog iet los gehad. Ik heb wel gekeken naar hoe het water uit de zeef komt zonder portafilter, en dat ziet er gelijkmatig uit. Ik zal eens kijken of de overextractie elke keer op dezelfde plek is. Ik meen dat het meestal aan de wandkant is. Achterin dus, als je voor de machine staat.

10
Ja, LM is La Marzocco, en dan heb ik het over je filterbakje. Lichte afdruk na het zetten zou geen ramp hoeven zijn, en minder doseren lukt toch ook niet aangezien je dan tegen de rand van het filter aan tampt. Als het steeds aan één kant optreed moet je dus kijken wat daar anders gebeurt..., misschien tamp je toch niet helemaal recht, of verschuif je je tamper nog eens na het eerste aandrukken. En toch nog eens héél goed letten op een evenredige distributie...? :?