Cursussen en proveerijen?

1
Ik heb afgelopen zaterdag de eerste stap gezet op weg naar het betere espressowerk met de aanschaf van een Compak K10. De volgende stap is aanschaf van een goede espressomachine, die ik al op korte termijn hoop aan te schaffen. Enthousiastelingen die mij denken te kunnen overtuigen iets anders aan te schaffen dan een Izzo Alex Nuova Duetto PID, nodig ik in dit topic uit me van gedachten te laten veranderen.

Omdat ik absoluut geen ervaring heb met het zetten van een goede espresso en ook geen noemenswaardig verstand heb van koffie, wil ik zowel een degelijke cursus doen om de basisbeginselen onder de knie te krijgen, als aan een proeverij deelnemen om het een en ander over verschillende koffies te leren en verschillen in smaak te leren herkennen. Kan iemand mij adviseren waar ik daar het best voor terecht kan?
WMF 1000 Pro - Compak K10

Re: Cursussen en proveerijen?

2
Bij toeval sprak ik vandaag via mijn werk iemand die wist te vertellen dat er in de havens van Rotterdam een heuze indoor-koffieplantage bestaat.
Het blijkt te gaan om de branderij "Santa Espresso". Wat ik op de site zie is dat dit alleen te bezoeken is voor de horeca ondernemer. Maar wellicht dat er bij voldoende interesse ook een excursie is te regelen vanuit Koffiepraat?

Naast het groei- en bloeiproces van koffie kunt u ook zien hoe de koffie gebrand wordt of hoe u dit zelf kan doen.
Met de apparatuur in onze keurkamer kunnen u en uw personeel de perfecte espresso leren zetten onder begeleiding van onze barista's. De unieke locatie biedt tevens de mogelijkheid om onze melanges uitgebreid te proeven. Onze account managers maken graag met u een afspraak

(bron; http://www.santasespresso.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Re: Cursussen en proveerijen?

3
Wat leuk! Op mijn werk hebben we al jaren gemalen koffie van Santas, die me nooit als bijzonder is opgevallen. (Kan ook niet bij gemalen, en een Bravilor koffiezetgeval). Maar ik heb laatst een blikje bonen Santas nr.12 gekocht en die was erg lekker. Was een 400 grams blik, die hebben ze ook.
Ik zou er zeker eens op bezoek willen.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45