Dag koffievrienden. Graag doe ik een beroep op jullie meedenkkracht in de zoektocht naar een tweegroeps espressomachine voor een kleinschalig, sociaal horecaconcept met beperkt budget.
Achtergrond
Sinds enige tijd ben ik betrokken geraakt bij BLEND: een kleinschalig horecaconcept zonder winstoogmerk met een sterk sociaal karakter in de wijk Bloemhof op Rotterdam Zuid (https://blend.nl). Onder de drieslag ‘Koffie, Kapper en Kleding’ biedt deze koffiebar een warme huiskamer voor (voornamelijk) buurtbewoners met een kleine beurs. Voor een klein bedrag kunnen zij een kapper bezoeken en tweedehands kleding kopen. Zij zijn ruim een jaar geleden geopend en aanvankelijk gestart met een ‘your average’ horeca volautomaat. Hun grote wens is echter altijd geweest om te upgraden naar flink bovengemiddeld goede koffie (het mag dan wel een sociaal concept zijn, aan de koffie zou je dat niet moeten kunnen afzien/proeven). Toen ik bij deze mooie club betrokken raakte, heb ik een eenvoudige E61 consumentenmachine + Rocket Fausto er neer gezet die ik nog thuis had staan.
Vraag
Dit smaakte echter naar meer. Recent heeft de stichting een donatie van EUR 2.000 gekregen om een horecawaardige machine neer te zetten. Ik help hen om hierin een zo goed mogelijke keuze te maken, maar daar kan ik ieders input bij gebruiken: ben inmiddels aardig thuis in consumenten en ‘prosumer’ machines, maar echte horeca apparaten is voor mij nog veelal onontgonnen terrein. Een budget van 2000 ex BTW is natuurlijk geen vetpot, toch was mijn inschatting dat er op de tweedehands (en mogelijk ook refurbished) markt wel e.e.a. mogelijk zou moeten zijn. Er is reeds in een maler voorzien: ik heb recent voordelig een Eureka Helios op de kop kunnen tikken die ik voornemens ben naast het nieuwe espressoapparaat te zetten als mijn aandeel in deze mooie stichting. Relevante aspecten:
- Zowel krachtstroom als vaste watertoevoer/afvoer zijn reeds aanwezig
- Er worden op dit moment zo’n 40-50 koffies per dag gezet. Bij piekdrukte en bij evenementen echter veel meer, een tweegroepsmachine leek me dus geen overbodige luxe.
- De zaak draait veelal op vrijwilligers die geen (dure) baristatraining kunnen genieten: dat wilde ik hen zelf in m’n vrije tijd gaan doen. Gebruiksgemak + reining van de machine is dus een dikke pre.
Een zoektocht op Marktplaats bracht mij op een aantal mogelijke kandidaten (allemaal tweegroepers):
- Rocket Boxer / Linea RE A
- Lelit Giulietta
- Ascaso Barista
- Nuova Simonelli Appia II
- La Marzocco Linea (boven budget, wellicht met goodwill vanwege sociale concept + kleine fundraiser haalbaar).
Ieders advies/meedenken alsook concrete (tweedehands!) deals worden zeer gewaardeerd. En mocht je eens in Rotterdam Zuid zijn, kom dan zeker eens langs. Hartelijk dank allen!
Advies gevraagd voor sociale onderneming met beperkt budget in Rotterdam Zuid
1
Laatst gewijzigd door tvanarnhem op zo 02 okt 2022, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

️