Re: Man en mes

702
ErikvW schreef: ma 10 okt 2022, 08:32 Om even een mini tegengeluidje te laten horen op MAN en mes: deze dame heeft afgelopen weekend mijn Santuko van een verse scherpte voorzien. Leuke plek, gepassioneerde en zeer capabele dame. En voor een prettig tarief.

https://www.scherpeindje.com/

PS: op de foto's is ze 100x stoerder als in het "eggie".
Ik begrijp dat niet helemaal. Koop een paar wetstenen en slijp zelf je messen. Die dingen worden ook weer bot en dan kun je ze weer wegbrengen.
Als nu eens iets niet moeilijk is is het messen slijpen.Gewoon gevoel voor krijgen. Koop een paar goedkope messen en een stuk leer en begin te oefenen.

703
cremalover schreef: ma 10 okt 2022, 10:26
ErikvW schreef: ma 10 okt 2022, 08:32 Om even een mini tegengeluidje te laten horen op MAN en mes: deze dame heeft afgelopen weekend mijn Santuko van een verse scherpte voorzien. Leuke plek, gepassioneerde en zeer capabele dame. En voor een prettig tarief.

https://www.scherpeindje.com/

PS: op de foto's is ze 100x stoerder als in het "eggie".
Ik begrijp dat niet helemaal. Koop een paar wetstenen en slijp zelf je messen. Die dingen worden ook weer bot en dan kun je ze weer wegbrengen.
Als nu eens iets niet moeilijk is is het messen slijpen.Gewoon gevoel voor krijgen. Koop een paar goedkope messen en een stuk leer en begin te oefenen.
Fair enough, maar ik heb er geen tijd voor (teveel hobbies) en bovendien ook geen zin om weer meer spullen aan te schaffen. Iets met een espresso machine en een lompe maler die in de weg staan. Ik schat in dat ik 2 messen jaarlijks weg moet brengen, dan betaal ik met liefde iemand 2 * 7,50 die weet wat ze doet. Maar ik snap dat dat misschien als gemakszuchtig overkomt. Keuzes, keuzes.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

704
Maar, hoe doe je dat want na 2 weken ofzo is het zo scherpe eraf. Ik haal de messen dagelijks langs een aanzetstaal zodra de tomaat meer weerstand biedt dan het mes.
Eens in de zoveel tijd doornde messenslijper. Wegbrengen is meer werk, in mijn beleving.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

706
2 weken is wel weer aan de korte kant toch? Ik heb niet zoveel ervaring met messen, maar inmiddels is mijn 3e Japanner wel onderweg (een Shibata Kotetsu Battleship Gyuto, alleen de naam is al om van te smullen). Deze ter vervanging van een Nakiri waar ik niet aan kon wennen.

Het type staal en hardheid zeggen iets over hoe lang een mes zijn scherpte kan behouden. De meeste Japanse messen zitten zo rond de 60-65 HRC en bij thuisgebruik houden sommige hun scherpte tot wel een jaar vast. Afhankelijk van allerlei factoren zoals gebruik, materiaal van de snijplank, welke waren je er mee snijdt, techniek etc.

Vorige week heb ik mijn messen ook weer eens geslepen na ca. 6 maanden. Dat was voor mijn meest gebruikte dagelijkse petty mes met SG2 staal net iets te lang.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

707
bobbee schreef: ma 10 okt 2022, 11:58 Maar, hoe doe je dat want na 2 weken ofzo is het zo scherpe eraf. Ik haal de messen dagelijks langs een aanzetstaal zodra de tomaat meer weerstand biedt dan het mes.
Afbeelding

Eens in de zoveel tijd doornde messenslijper. Wegbrengen is meer werk, in mijn beleving.
Toevallig heeft ze me dat uitgelegd: volgens haar is het aanzetstaal vooral bedoeld om de golven/welvingen in je snijrand terug in een rechte lijn te brengen. Dat is een zeer kort effect (2 weken klinkt dan logisch) maar maakt je mes niet scherp. Een leren riem bijvoorbeeld wel.
In het oog van de vakvrouw is de messenslijper van de Blokker een moordaanslag op je mes.

Ik ben geen expert en mijn messen zijn maar "gewoon" de Olive Forged Santuko en het koksmes van hetzelfde merk. Geslepen pas 1 dag in gebruik, maar gisteren viel hij in ieder geval door mijn tomaten...

Haar werkplaats zit toevallig zowat op mijn boodschaproute en je krijgt op aanvraag een leenmes... Dus ja, de puzzelstukjes vallen voor mij wel erg lekker.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

708
Tsja. Mijn ervaring is anders. Het vlijmscherpe is er zo af en ik merk verschil na aanzetstaal. Snij op kunstof plank. Ook na slijpen met wetsteen. Ben ik mee gestopt te tijdrovend. Nu een Global slijpertje met water. Fijn ding.

Nu lijkt het net of ik gelijk wil hebben maar is niet zo hoor. Het is wat ik merk.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

709
Ik vind het ambachtelijke slijpwerk prachtig maar heb al heel lang geen mes naar de slijper in Apeldoorn opgestuurd. Wel nog eens een mes naar een winkel gebracht die het dan ergens laat slijpen maar dat vind ik veel gedoe.

Hoe onwaarschijnlijk scherp "aanraken = bloeden" een mes kan worden geslepen is indrukwekkend.

Ik heb een aantal mooie slijpstenen, ook een blokje met leer en diamantspray erop maar heb geen idee of ik het wel correct doe als ik daar mee slijp.

Het kleine spotgoedkope 'sharpmaker' krabbertje maakt het keukenmes in een paar halen behoorlijk scherp en ook al zal ik er geen schoonheidsprijs mee winnen, ik vind het voldoende ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

710
@Frans, je hebt natuurlijk Meesterslijpers om de hoek, waar je ook je nakiri vandaan hebt!

Ik overweeg om daar nog een keer een slijpcursus te doen, maar zelfs zonder al teveel voorkennis lukt het me om messen scherper te krijgen dan toen ik begon. Een goed mes is ook altijd wel weer te herstellen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.