Re: Nog steeds geen mooie extractie

81
Misschien is mijn tamper toch te klein?
Hij gaat bijna tot de bodem van het filter.
Er is ook wel een kier van 1 a 2 mm, zie de foto's.

Afbeelding

Hier de kier, ik houd de tamper aan de overkant tegen het filter aan.
Afbeelding
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

83
Nee, ik woon in Eindhoven.

Ik probeer vanalles. Niet gladstrijken, wel gladstrijken, wel rondroeren met de thermometer, niet.
Een klopje op het aanrecht voor het tampen, niet kloppen.
Nooit tikken op het portafilter tegen de zijkant oid nee.

Vanaaf had ik wel een ok bakkie espresso. Het zurige zit vorlgens mij ook vooral in de crema. Die blies ik vanavond weg voor ik een slok nam haha.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

84
Ik zie overigens dat de druk steevast 9.5 bar is bij het zetten. 9 is de norm toch?
Kan dit een groot verschil geven in de smaak?

Overigens merk ik dat ik vooral de crema er zurig/bitter/heftig vind smaken, de espresso eronder is best ok. Alleen zit er toch een kleine cm crema op, dus drink je het toch mee, en is het het eerste dat je proeft. En om het er nou uit te scheppen...

Edit, nee de koffie zelf is ook erg zuur. Ik heb net een fimpje gemaakt van mijn handelingen, misschien dat iemand er iest vreemds aan ziet? Het kopje (ik proef op het eind) was niet lekker. Gewoon niet. Ook sproeiers, niet te zien op de video, wel aan de rand van het glas. Ik liet misschien wat lang doorlopen, maar zat wat te klooien met de laptop (camera) die ik in één hand hield.

85
Zoals je het doet zou er toch minimaal een acceptabele espresso uit moeten komen. Ik weet gewoon niet wat je fout doet en begin te denken dat je misschien gewoon niet van espresso houd.

Is er een plek waar je wel echt geweldige espressokoffie hebt gedronken??
Wat vind je wel lekkere koffie? en waar?

Ik zou graag een keer met je mee kijken en proeven. Het moet me van het hart dat ik wel respect heb voor de vasthoudendheid waarmee je resultaat probeert te verbeteren. Ook de Latteart gaat alsmaar beter.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

86
Wanneer je de machine opwarmt doe je dat dan wel met je portafilter in de machine?

Wat ik verder in het filmpje zie is dat je geen korte flush maakt om de machinie op te warmen, dus geen cooling flush zoals met een HX machine maar een warming flush zodat alles even met heet water doorstroomt.

Probeer ook eens meer koffie en minder hard tampen.

Succes!

89
Ik houd van Espresso, zelf matige espresso in Restaurants vind ik gewoon lekker.

Ik laat de PF altijd in de machine zitten inderdaad, zodat die goed warm is.
De maalschijven van de Mazzer zijn twee maanden oud ofzo. Die had ik verwisseld omdat ik dacht dat daar het probleem misschien zat.

De opwarmflush doe ik inderdaad meestal niet. Zou ik kunnen doen, maar dat verklaart de sproeiers ook niet.