Re: Te koop gevraagd, tamper 58,5 mm

11
bobbee schreef:
gilleko B. schreef:Mijn ervaring met IMS ridgeless mandjes en een 58,5mm tamper is bijzonder goed. De LM/VST mandjes, daar trek je een vacuum na het tampen. Dat uit zich dat de puck omhoog komt, je ziet de puck wat omhoog staan met een kleine opening tussen koffie en mandje. Voor die mandjes gebruik ik mijn 58mm van Reg Barber.

Afbeelding
Draaiend uit het filterbakje halen zou de vacuüm moeten oplossen.
Ja ben ik ook achter gekomen op enig moment, maar het wil nog wel eens fout gaan. Maar gebruik weer IMS vnl. ridgeless, heb ik nooit problemen mee.

Afbeelding

Re: Te koop gevraagd, tamper 58,5 mm

12
bobbee schreef: wo 09 nov 2022, 09:32
Randy schreef:
Frup schreef: wo 09 nov 2022, 08:36 Hier is een aardig vergelijkend onderzoekje dat o.a. aantoont dat de extractie verschillen tussen tampers niet zomaar aan de maat kunnen worden toegerekend. Voor wat het waard is, want enigszins gedateerd.
http://socraticcoffee.com/2015/08/compa ... er-on-tds/
Wat een uitgebreid onderzoek, ik ga het even lezen! Thanks!

Aan de bovenstaande reacties te lezen is mijn huidige tamper goed. Toch zie ik een verschil in de puck bij de uiterste rand. Vandaar dat ik dacht dat het wel invloed kon hebben, die iets te kleine tamper.
Je ziet een verschil maar dat kan niet aan dat randje van 0,1 mm liggen.

Tikje mag ook gewoon tegen de filterdrager, dan valt het randje om. Daarna nog even tampen.
Ik tamp als de tamper net wat smaller is altijd twee keer, en dan pak ik zo de hele omtrek van het bakje mee. Is het noodzakelijk? Vast niet, maar het ziet er wel mooi uit.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021