Mijn naam is Wim en ik stel me graag even aan jullie voor

52 zomers jong, deels woonachtig in pittoresk Almere en deels bij mijn partner Denise in het zonnige Spanje. Levensgenieter pur sang, met name wining & dining, liefhebber van honden en dus ook...koffie. Maar de koffie is altijd een ondergeschoven kindje geweest en het wordt tijd daar verandering in te brengen.
Dus al even bezig met het doorzoeken van het wereldwijde web, en ook hier al lezende. In principe ben ik al aardig dicht bij mijn keuzes omtrent een machine en een maler. Alleen de knip vind dat ik nog even door moet sparen

Mijn ervaring is summier, in Nederland "doe" ik het al jaren met een Nespresso en in Spanje staat een volautomaat van Delonghi. Maar zeker in Spanje heb ik de perfecte Cortado leren kennen en dat heeft me min of meer enthousiaster gemaakt. Het is mij opgevallen dat er een flink aantal mensen is wat eerst kiest voor een tussenweg en dan toch al snel een upgrade wil maken. Verstandig of niet maar die stap wil ik graag overslaan en meteen investeren in wat binnen mijn budget de top is. Uiteraard subjectief, ook hier niets zo verschillend als smaak maar toch. ik hoop een goede keuze te maken. Mijn budget zal ik ongeveer houden op € 1800 - € 2000 voor machine en maler.
Machine wordt in principe een Profitec Pro 400 of een Pro 500. Ik denk dat ik van beiden erg blij kan worden en mijn budget zegt een 400. Dus mijn eerste vraag is of de 500 de meerprijs waard is en in hoeverre ik dat op termijn ga merken.

Dan de maler, hier is de keuze gevallen op een Eureka Mignon Specialita. Maar ook hier lonkt een Oro Stark of Dolce Vita. En ook hier vraag ik me af, is de meerprijs het waard of kan de Specialita prima mee voor de komende jaren.
Als laatste, de accessoires. Het merk Normcore spreekt me aan als het gaat om tamper, DWT tool etc. etc. Maar goed, dit zal uiteindelijk wel een mengelmoes gaan worden ook al ben ik niet het type voor hele verzamelingen tampers etc. Daar ben ik te opgeruimd voor vrees ik

Dank voor het lezen en jullie eventuele meningen op bovenstaande. Wordt sws zeer gewaardeerd, en in de tussentijd ga ik me verder inlezen op dit forum en andere kanalen. Hartelijke groet!