melk schuimen met La Spaziale Vivaldi

1
Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een La Spaziale Vivaldi, ik heb de knoppen geprogrammeerd althans de dubbele kop op 25 seconden, en sinds enkele dagen heb ik nu ook een andere maler, een Eureka mignon. Afgezien dat ik kennelijk al langer moet malen, op zich geen probleem als je eenmaal de instellingen weet, maar als ik nu met de voorinstelling die op de maler stond een dubbele bak zet (bij barista cursus werd aangegeven nooit een enkele te zetten) waar hij voorheen netjes (bij de solis maler) op 25 seconden stopt, bleek deze nu al naar bijna 40 te gaan om dan pas af te slaan, wie heeft dit apparaat ook? hoe zit dat precies met die "zettimer"
Nu vind ik de cappuccino voor mij vrij goed smaken, maar als ik melk wil stomen, komt het melk al binnen een paar seconden omhoog, echt binnen 4 a 5 seconden (vroeger had ik een Solis 117 en daar moest je bijna 2 minuten stomen). Ik heb dan ook voornamelijk schuim, en bijna geen melk. Ook als ik de nozzle helemaal onder douw is de melk al binnen ca 10 seconden tegen de 70 graden aan (ik gebruik nog steeds een thermometer in de kan). Weet iemand hoe je deze machine goed afregeld?

Re: melk schuimen met La Spaziale Vivaldi

7
walberg schreef:Oh en met die 25 seconden bedoelde ik de zetgroep van de La Spaziale, niet de Grinder.
Daarom werkt een timer niet goed. Je kunt hem vandaag afstellen met koffie en een bepaalde maalgraad maar dat kan morgen weer anders uitpakken door luchtvochtigheid bijvoorbeeld. Gebruik de manual knop en stop de extractie op het gewenste moment, handmatig. Zeker voor thuis de manier om een extractie te fine tunen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: melk schuimen met La Spaziale Vivaldi

10
ik heb de druk 0,3 bar omlaag gebracht en toen, koffie gemalen en op de machine... nee geen koffie, niets doen. Geen stoom, geen water, weer naar instellingmenu, klik op ketel en ja, daarna heb ik wel weer stoom net even 1 bar druk, Hoera, dus weer koffie malen en dan... Geen koffie, niks.
Gaat zijn eigen weg, ook erg jammer dat het systeem niet aangeeft wanneer hij wel bereid is om stoom / espresso te geven, nu had ik eindelijk weer stoom en toen dus weer koffie malen, en de porta (soms ook foutief piston genoemd) onder de machine en dan... geen water, geen druk, ook niet gewoon water tappen alleen maar stoom. Het begon met geen stoom, wel esspresso, vervolgens krijg ik de stoomketel wel weer aan via het menu, dus weer malen, en dan is er geen koffie (Espresso). Er is dan ook geen druk op de porta, niets.