Volgende stap na Quickmill 820

1
Hallo allemaal,

Na jarenlang lurken heb ik hier toch een vraag die al een paar jaar niet meer beantwoord is(*): stel dat ik een stapje hoger wil gaan dan mijn huidige Quickmill 820, welk apparaat moet ik dan in 2023 hebben?

Op zich is er niets mis met de Quickmill, maar omdat ik meer geld heb dan gezond verstand zou ik toch eens willen kijken naar een upgrade. Specifiek zou ik wel een wat betere consistentie willen. En, eerlijk gezegd, ook iets dat wat dichter in de buurt komt van het einddoel van een espresso zoals je die in Italië krijgt. Ik zit nu op 80% - 90%, wat acceptabel is, maar het kan beter.

Van oudere posts op dit forum en eigen onderzoek heb ik begrepen dat kandidaten zijn:

- Lelit Mara X
- Brezzerà BZ 10
- Rocket Appartamento
- Profitec GO

Vooral die laatste spreekt mij aan en niet alleen vanwege de lage prijs. De mogelijkheid om temperatuur en druk in te stellen wordt ook zeer gewaardeerd.

Ik zou graag willen vragen:
- Klopt het dat deze machines inderdaad een stapje hoger zijn? Waarom?
- Zijn er misschien machines die ik over het hoofd zie?
- Welke raden jullie, als kenner, aan?

Prijsindicatie: €1000 - €1300 (maar minder is niet verboden).

Het is mij bekend dat de juiste bonen en maler belangrijker zijn. Dat is al geregeld (heb een Eureka Mignon Specialita en de bonen komen van Fascino). Het gaat nu echt alleen over het rechtvaardigen van het spenderen van veel (maar binnen bepaalde grenzen) geld om een hopelijk niet al te marginale verbetering te bewerkstelligen.

EDIT: ook belangrijk om te melden: eenvoud in het gebruik wordt door mijn vrouw zeer gewaardeerd. Kwaliteit stoomfunctie is niet van belang omdat ik geen melkdrankjes drink en mijn vrouw daarvoor een los apparaatje gebruikt waar ze zeer tevreden mee is.

Alvast bedankt voor jullie input

(en ook zeer bedankt voor jullie andere posts op dit forum - ik heb er veel aan gehad)

(*) waardoor er misschien inmiddels nieuwe apparaten op de markt zijn die ook interessant kunnen zijn.

Re: Volgende stap na Quickmill 820

2
Wij hadden een Rancilio Silvia,getuned door Peter de Goede, voor dat doel uitgekozen. Na een maand zei mijn vrouw, geef mij maar weer de QuickMill Aquviva terug. De eenvoud van het zetten gaf de doorslag bij haar.
Als ik toen wist wat ik nu weet zou ik gaan voor de QuickMill waarbij je de druk kan instellen. Die kost dacht ik iets boven de 1000 euro.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

3
Ja, een Quickmill met drukregeling kan natuurlijk ook. Zou gaan om de 3130, als ik het goed zie, en die kun je voor €1000 krijgen.

Natuurlijk ben ik dan wel nieuwsgierig of andere machines van rond die prijs wellicht een betere keuze zijn.

Die hebben meestal boilers (eentje is voor ons voldoende). Geen idee of dat een voordeel of juist een nadeel is.

Verder kwam ik bij het zoeken nog de Lelit Victoria tegen (of Elizabeth, maar die heeft twee boilers en dat hoeft niet). Iemand ervaring daarmee? Las ergens (zou hier geweest kunnen zijn maar ook op Reddit) dat je daarmee de geluksfactor uitschakelt, die bij de QM 820 toch wel een beetje een rol speelt.

4
Ik bedoel de 4005 Silvano Evo met PID en preinfusie. Dus met temperatuur regeling en niet met drukregelaar. De drukmeter is,denk ik,puur voor de fun. Met deze machine zet je volgens mij een stabieler en betere espresso mee dan de 820.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.

6
kpmatthijs schreef: do 30 mar 2023, 22:04 Ah, die.

Die is … nog duurder.

Wel een mooi ding, natuurlijk. Iemand ervaring met ding? Wat maakt dit beter dan een Lelit Mara x of Elisabeth of zelfs zo’n Profitec Go? Is dit degelijker? En is zo’n Rocket Appartamento dan nóg degelijker?
Profitec GO heeft geen preinfusie.
Espresso: Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne
Filter: Pietro Probrewing × Moccamaster Cup-One ☕

7
robinfcb schreef: do 30 mar 2023, 22:09 Profitec GO heeft geen preinfusie.
Oh ja, natuurlijk. Voor vrijwel hetzelfde geld heeft Lelit Victoria dat wel, maar wat de reden is dat andere apparaten die dat ook hebben veel duurder zijn, zou ik niet durven zeggen.

De zuinige Hollander in mij vraagt zich af of zo’n Lelit dan niet al een hele mooie upgrade zou zijn

8
kpmatthijs schreef: do 30 mar 2023, 22:26
robinfcb schreef: do 30 mar 2023, 22:09 Profitec GO heeft geen preinfusie.
Oh ja, natuurlijk. Voor vrijwel hetzelfde geld heeft Lelit Victoria dat wel, maar wat de reden is dat andere apparaten die dat ook hebben veel duurder zijn, zou ik niet durven zeggen.

De zuinige Hollander in mij vraagt zich af of zo’n Lelit dan niet al een hele mooie upgrade zou zijn
Qua 'bang for buck' zijn er weinig tot geen betere machines dan de Lelit Victoria.

Mensen kiezen duurdere machines omdat ze dual boiler willen, geavanceerde opties willen als flow control, E61 willen, Italiaanse of Duitse bouw, rotatiepomp, luxer merk, etc.
Espresso: Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne
Filter: Pietro Probrewing × Moccamaster Cup-One ☕

9
Als je een OPV op je Quickmill zet en zorgt dat je de mooie zware messing naked portafilter pakt van de nieuwere generaties maak je met de 820 uitstekende shots. Installatie van een OPV is een eenvoudig en betaalbare mod en maakt heel veel uit. Heb zelf even een Quickje als "in between" machientje draaien en er een OPV ingebouwd. Daarvoor (dus bij 14 bar) vond ik de smaak echt te hard (ben levers gewend) maar nu met OPV (met dank aan HanR en Turboyeast) bij 9 bar en met de naked echt goede shots hoor.
een andere pomp machine gaat je niet heel veel winst geven. De Silvano en genoemde Profitec hebben een mooie ringboiler met PID waardoor het temperatuursurfen niet meer hoeft. een gepimpte Silvia van Peter de Goede is minstens zo goed.

wil je beter qua smaak dan kom je bij een lever uit.

wellicht overwegen om je Quickje te pimpen en wellicht een betere maler kopen? wat heb je nu?

los daarvan: soms is het ook gewoon leuk iets nieuwe te kopen. heb ik gelukkig nooit last van :?
Laatst gewijzigd door bvds op vr 31 mar 2023, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
kpmatthijs schreef: do 30 mar 2023, 22:04 Wel een mooi ding, natuurlijk. Iemand ervaring met ding? Wat maakt dit beter dan een Lelit Mara x of Elisabeth of zelfs zo’n Profitec Go? Is dit degelijker? En is zo’n Rocket Appartamento dan nóg degelijker?
Je had het over het bedieningsgemak dat je vrouw noemde, als dat ergens boven aan het prioriteitenlijstje staat?