Halllo,
Laatst heb ik de 12,5 jaar oude Rancilio van een DIY PID voorzien en weer aan het experimenteren met de juiste settings. Hierdoor weer wat actiever op heb web qua espresso gebied en zo kwam ik de Ascaso Steel (zwart) tegen.
In de eerste plaats een prachtig apparaat om te zien (voorkeur: zwart), en qua diepte perf3ct voor mijn werkblad van 40cm diep. Obv de specs dacht ik er aan om me hier op te richten als upgrade van de Silvia. Dit in combinatie met een upgrade van de maler. Ik zou mijn Bezerra BB005 willen vervangen voor de Eureka Mignon Specialiata (zwart).
Nu de overweging of ik me op de Ascaso Uno of Duo moet richten.
Ik maak nu elke avond twee latte's met de Silvia en ben redelijk gewend aan de routine. Dubbele espresso (verdeeld over twee kopjes) en daarna stomen. Verder maak ik alleen (Dubbele) Espresso's.
Voordelen die ik zie t.o.v de Silvia bij beide Ascaso's zijn:
- mooie ingebouwde pid
- instelbare shot timer
- preinfusie
- sneller op temperatuur/thermoblok
- Kortere tijd tussen brouwen en stomen*
*De Duo is natuurlijk verleidelijk met de mogelijkheid om tegelijk te kunnen stomen, maar als ik het goed begrijp, is de Uno wat dat betreft al een behoorlijke verbetering t.o.v. de Silvia klopt dat?
Ik nijg dus was meer naar de Ascaso Uno PID om het prijsverschil van 200-300 euro bij de aanschaf van de Eureka Mignon te leggen.
Maar wat zou jullie advies zijn?
PS: ik verwacht ook nog wat budget te kunnen reserveren na de verkoop van de huidige setup.
Laatste vraag aan de ervaringsdeskundigen van de Ascaso: hoe maken jullie het rooster boven de driptray schoon, want deze zit toch in tegenstelling tot de Silvia aan de machine vast? Dit zie ik eigenlijk als het enige nadeel.
Dank alvast voor de informatieve reacties.
Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Re: Ascaso Steel PID als upgrade Rancilio Silvia v3?
2Wat mij betreft ga je in geen geval vooruit.
Je maler doet niet onder voor de Specialita.
Je koopt uitsluitend meer gemak door de timer.
Voor het geld van de Ascaso kun je tweedehands een serieuze machine kopen.
Hetzelfde geldt voor het budget van de molen. Voor €700,- kun je tweedehands een grote stap maken ten opzichte van de BB005.
Je maler doet niet onder voor de Specialita.
Je koopt uitsluitend meer gemak door de timer.
Voor het geld van de Ascaso kun je tweedehands een serieuze machine kopen.
Hetzelfde geldt voor het budget van de molen. Voor €700,- kun je tweedehands een grote stap maken ten opzichte van de BB005.
3Ik kan niet vergelijken met de Rancilio, en ik stoom ook zelden melk, maar kan wel wat vertellen over de Steel Uno PID die ik nu zo'n 9 maanden heb. Ik kwam van een Sage Barista Express (ook thermoblock).
Voor mijn gevoel is de steam wand redelijk snel op temperatuur na espresso zetten, maar ik zet eigenlijk nooit meer dan 1 flat white.
Het rooster hou je schoon door hem af te vegen met een doekje na gebruik.
Eigenaardigheden van het apparaat zijn een 'chirping/squealing OPV' als je de druk lager dan 9 bar zet en hij teveel overdruk genereert. Als je de OPV niet aanpast heb je er geen last van. Ik wilde de druk wel naar beneden bijstellen, dus had er in het begin last van, heb de adjustable OPV minimaal naar beneden kunnen bijstellen, maar nu lijkt het issue minder vaak op te treden en zet ik koffie op 9 bar. Ascaso levert de machines met 11 bar op de blind filter, dat is dan iets lager met een normale filter, maar hoger dan 10 bar.
https://www.reddit.com/r/Ascaso/comment ... _starting/
Een andere is dat de PID niet bij de brew head de temperatuur meet maar ergens daarvoor, waarschijnlijk bij de thermoblock. Het water koelt dus alweer een beetje af voor het bij de grouphead eruit komt. Hiervoor zit in het instelmenu een PID offset instelling. Die offset lijkt per machine een paar graden te verschillen, en kan tussen 5 en 10 graden zijn.
https://www.reddit.com/r/Ascaso/comment ... re_offset/
Je kan meer ervaringen lezen op reddit /r/Ascaso
Ik verwacht die van mij binnenkort te verkopen, maar dat komt vooral omdat ik net een Superkop heb waar ik blij mee ben, en een Meticulous heb besteld. Ben dus meer geïnteresseerd geraakt in hefboomapparaten, en heb de steam wand niet echt nodig.
Het apparaat was een mooie upgrade ten opzichte van mijn Barista Express, door de temperatuurstabiliteit (afgezien van de PID offset die instelbaar is) kreeg ik er betere espresso uit. Het grootste voordeel is de snelle opwarmtijd. Ik ben geen ochtendmens, dus het is fijn om na een minuut of 5 al een espresso te kunnen zetten. Idealiter laat je de hele groep zo'n 10 à 15 minuten opwarmen, maar is niet noodzakelijk.
Voor mijn gevoel is de steam wand redelijk snel op temperatuur na espresso zetten, maar ik zet eigenlijk nooit meer dan 1 flat white.
Het rooster hou je schoon door hem af te vegen met een doekje na gebruik.
Eigenaardigheden van het apparaat zijn een 'chirping/squealing OPV' als je de druk lager dan 9 bar zet en hij teveel overdruk genereert. Als je de OPV niet aanpast heb je er geen last van. Ik wilde de druk wel naar beneden bijstellen, dus had er in het begin last van, heb de adjustable OPV minimaal naar beneden kunnen bijstellen, maar nu lijkt het issue minder vaak op te treden en zet ik koffie op 9 bar. Ascaso levert de machines met 11 bar op de blind filter, dat is dan iets lager met een normale filter, maar hoger dan 10 bar.
https://www.reddit.com/r/Ascaso/comment ... _starting/
Een andere is dat de PID niet bij de brew head de temperatuur meet maar ergens daarvoor, waarschijnlijk bij de thermoblock. Het water koelt dus alweer een beetje af voor het bij de grouphead eruit komt. Hiervoor zit in het instelmenu een PID offset instelling. Die offset lijkt per machine een paar graden te verschillen, en kan tussen 5 en 10 graden zijn.
https://www.reddit.com/r/Ascaso/comment ... re_offset/
Je kan meer ervaringen lezen op reddit /r/Ascaso
Ik verwacht die van mij binnenkort te verkopen, maar dat komt vooral omdat ik net een Superkop heb waar ik blij mee ben, en een Meticulous heb besteld. Ben dus meer geïnteresseerd geraakt in hefboomapparaten, en heb de steam wand niet echt nodig.
Het apparaat was een mooie upgrade ten opzichte van mijn Barista Express, door de temperatuurstabiliteit (afgezien van de PID offset die instelbaar is) kreeg ik er betere espresso uit. Het grootste voordeel is de snelle opwarmtijd. Ik ben geen ochtendmens, dus het is fijn om na een minuut of 5 al een espresso te kunnen zetten. Idealiter laat je de hele groep zo'n 10 à 15 minuten opwarmen, maar is niet noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door robinfcb op vr 14 apr 2023, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne
Filter: Pietro Probrewing × Moccamaster Cup-One ☕
4Goed om te weten, dat het geen echte vooruitgang is t.o.v. mijn huidige setup.
Ik ga tweede hands eens in de gaten houden, naar compacte semi-automaten in het 1000-1500 EUR budget rangr. Vooral een diepte niet groter dan 40cm is een must have.
Hele gave machines ook die Superkop en Meticulous.
Een hevelapparaat lijkt me ook mooi, maar wel een die ook melk kan opschumen.
Ik speel ook langer met het idee voor een Ponte Vechhio Export of een Pavoni Europiccola/Professional. Meer voor erbij, omdat deze apparaten de Rancilio Silvia niet echt kunnen vervangen is mijn gevoel, maar waarmee ik de hobby en ervaring weer mee kan uitbreiden.
Ik ga tweede hands eens in de gaten houden, naar compacte semi-automaten in het 1000-1500 EUR budget rangr. Vooral een diepte niet groter dan 40cm is een must have.
Ik speel ook langer met het idee voor een Ponte Vechhio Export of een Pavoni Europiccola/Professional. Meer voor erbij, omdat deze apparaten de Rancilio Silvia niet echt kunnen vervangen is mijn gevoel, maar waarmee ik de hobby en ervaring weer mee kan uitbreiden.
5Ik denk dat je voor nieuw eens zou kunnen kijken naar een Profitec Go (circa 900 euro in het zwart), die lijkt veel van je wensen te beantwoorden. Ik ben uiteraard niet helemaal zonder vooroordeel, maar tweedehands lijkt een Strega (meestal kleine 1.000 euro) of Profitec Pro800 (met PID, tweedehands circa 1.400 euro) wel machines die je mooi zou kunnen vinden.FJP84 schreef: vr 14 apr 2023, 13:08 Goed om te weten, dat het geen echte vooruitgang is t.o.v. mijn huidige setup.
De Go en de Strega warmen ook nog eens snel op.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
6Profitec Go heeft alleen geen pre-infusie, dus is eigenlijk weer een (klein) stapje terug van een Ascaso (Dream of Steel), ook qua opwarmtijd. Maar goed, dat zie je dan ook terug in de nieuwprijs.ErikvW schreef: vr 14 apr 2023, 13:56Ik denk dat je voor nieuw eens zou kunnen kijken naar een Profitec Go (circa 900 euro in het zwart), die lijkt veel van je wensen te beantwoorden. Ik ben uiteraard niet helemaal zonder vooroordeel, maar tweedehands lijkt een Strega (meestal kleine 1.000 euro) of Profitec Pro800 (met PID, tweedehands circa 1.400 euro) wel machines die je mooi zou kunnen vinden.FJP84 schreef: vr 14 apr 2023, 13:08 Goed om te weten, dat het geen echte vooruitgang is t.o.v. mijn huidige setup.
De Go en de Strega warmen ook nog eens snel op.
De Strega en Pro 800 zijn hele mooie machines, maar met een wat langere opwarmtijd dan een Rancilio Silvia
En wat betreft maler zou ik zelf voor een Timemore Sculptor gaan ipv een Eureka Specialita. Ik heb een groter broertje van de Specialita, de Single Dose (zelfde 65mm maalschijven als een XL), en ik ga upgraden naar een Sculptor 78S.
Espresso: Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne
71. Preinfusie doe je met waterleidingdruk;
2. Diepte win je met een mooie plank onder voor- en achterpootjes van je machine;
3. Als je melk wilt schuimen, moet je geen enkel-boiler machine (profitec GO) kopen;
4. Zet eerst eens op een rijtje wat je wilt, zonder je op een merk en type te focussen.
2. Diepte win je met een mooie plank onder voor- en achterpootjes van je machine;
3. Als je melk wilt schuimen, moet je geen enkel-boiler machine (profitec GO) kopen;
4. Zet eerst eens op een rijtje wat je wilt, zonder je op een merk en type te focussen.
8Dank voor de info. Hele gave maler ook die Timemore.robinfcb schreef:
De Strega en Pro 800 zijn hele mooie machines, maar met een wat langere opwarmtijd dan een Rancilio Silvia
En wat betreft maler zou ik zelf voor een Timemore Sculptor gaan ipv een Eureka Specialita. Ik heb een groter broertje van de Specialita, de Single Dose (zelfde 65mm maalschijven als een XL), en ik ga upgraden naar een Sculptor 78S.
Goede punten. Ik ga eens rustig denken over punt 4.HanR schreef:1. Preinfusie doe je met waterleidingdruk;
De Ascaso kwam zomaar langs en zette me aan het denken, maar het volgende materiaal moet of echt wat anders zijn of een mooie aanvulling op mijn huidige setup, die zoals ik merk zo slecht niet is.
De Strega is in het verleden eerder in mijn gedachten geweest als hevel uograde, maar is wel een flinke machine.
Pavoni's blijven mij ondanks de nukken qua temperatuur al een hele tijd intrigeren en de nieuwsgierigheid naar deze hevels gaat maar niet weg.
Het zal dus tzt richting een Strega gaan of een Pavoni voor erbij.
Eerst ga ik nog de PID verder tunen op de Silvia. Er zit nog een te grote overshoot op die ik nog niet weg krijg.
Dank voor zover.