Volumetrische profilering

1
Al een tijdje gekeken naar de Crem One 4 (is eigenlijk CremOne 2B-LFPP)

Heeft zeer leuke specs. Leuke details zoals grote diptray met uitneembaar middenstuk voor weegschaal of grote mok, de koffieboiler kan ook simpel geleegd worden in deze tray.
Dit apparaat heeft verder een hele goede en variabel-instelbare pre-infusie, een quick-set-pressure functie en last but not least een volumetrische profiling functie.
Met een simpele druk op de draaiknop aan de zijkant is snel een opgeslagen profiel te zoeken en met axiale druk te starten.
De verschillende profielen kunnen worden opgeslagen en via usb worden uitgewisseld met de wereld.
De volume profilering zou beter zijn dan tijd gestuurde versie door mogelijke variaties in de puck wacht deze methode tot de gewenste druk is bereik en het benodigd volume is bereik.

Ik geef hieronder in nieuw bericht de door G. vertaalde review over dit item weer.
https://coffeeequipmentreviews.wordpres ... em-one-2b/

Helaas is het een E61 machine, andere items vind ik wel leuk klinken.

Re: Volumetrische profilering

2
Adaptieve drukprofilering Ik moest er alleen een naam voor verzinnen. Drukprofilering op deze machine is interessant en heel anders dan de gebruikelijke aanpak. Meestal is er een tijdsdruk benadering. 10s bij 2 bar; 5s bij 4 bar; 10s bij 9 bar en 10s bij 7 bar, voor een totale opnametijd van 35 seconden. Het volume/gewicht van de geëxtraheerde espresso wordt sterk beïnvloed door de maalfijnheid en het koffietype. Dit is een manier om te standaardiseren op een profiel voor een bepaalde koffie en is gebaseerd op tijd voor de duur van elke druktrap. Als de koffie veel te fijn gemalen is, duurt het nog steeds 35 seconden om alle fasen te voltooien, maar kan er nauwelijks koffie uitkomen. Als de koffie te grof is, duurt het nog 35 seconden en komt er veel koffie uit (een gusher). Als de koffie precies goed is, werkt het profiel zoals bedoeld. Wanneer u echter van koffie wisselt, moet u de maling wijzigen en zal het profiel iets anders werken, hoewel het dezelfde totale opnametijd kan geven De Crem One 2B profileert zich op volume, wat een zeer interessante benadering is en het lijkt een hoger slagingspercentage van goede koffie's te geven. In het onderstaande hypothetische profiel wordt 70 ml brouwwater met een druk van 2 bar gepasseerd voordat de druk stijgt tot 5 bar en vervolgens moet er 20 ml water worden gepasseerd voordat deze weer stijgt tot 9 bar. Als laatste wordt de laatste 6 ml bij 7 bar gepasseerd.

Aanvankelijk vult de eerste 65 tot 75 ml tijdens het shot meestal de kopruimte in de portafilter en bevochtigt de koffie in de puck. De resterende ongeveer 35 ml wordt daadwerkelijk door de koffie geperst en komt in het kopje terecht. Nu weten we het niet, of geven we er teveel om hoe snel het profiel ging, zolang het niet te lang of kort is, b.v. iets tussen de 25 en 45 seconden is gebruikelijk. Dus wat gebeurt er als we de maling niet fijner maken? Op een normale drukprofileermachine zou de shottijd hetzelfde zijn, maar zou er minder koffie in het kopje terechtkomen en zou de puck kunnen breken omdat er onvoldoende water doorheen is gegaan voordat de druk steeg en het koffiebed samendrukte. Op de Crem gebeurt iets anders.

Het duurt langer, maar het volume brouwwater dat wordt gepasseerd is hetzelfde voor elke drukfase, het totale shotvolume is hetzelfde, de shot (en elke fase) duurt gewoon langer. Dit is erg belangrijk omdat het zegt; Ik weet dat je voor elke druktrap een bepaalde hoeveelheid water door de koffie wilde laten lopen, dus daar zal ik de nodige tijd voor nemen. Dit betekent dat in de lagedrukfase van 2 bar, als er 70 ml nodig was om het koffiebed goed te bevochtigen, er voldoende tijd is om 70 ml te passeren voordat naar de volgende drukfase wordt overgegaan. Een normale profileringsmachine geeft je gewoon n seconden en gaat verder, of het bed nu goed nat is of niet. Nu is er een voorbehoud hier. De programmeurs waren slim genoeg om een valse stroomsnelheid van 1 ml per 3-4 seconden te programmeren, zelfs als er geen stroom is. Dus als u veel fijner maalt dan nodig is voor het profiel, zal de machine uiteindelijk alle drukfasen doorlopen en zal het geëxtraheerde volume iets minder zijn, of veel minder als het zeer fijn is (zelfs het vertragen van de voortgang van het profiel tot een time-out). Het is vrij slim programmeren, omdat het betekent dat de machine nooit "vastloopt" en zijn profiel altijd rond de 90 voltooit, hoe fijn je ook maalt. bijv. de eerste ongeveer 60 ml vult de hoofdruimte vrij snel (enkele seconden), de resterende 30 of 40 ml, zelfs als deze volledig verslikt, wordt ongeveer 90 seconden later afgeteld, het schot stopt en u ziet het signaal van de onderste hendel. Ik denk dat de beste term die ik kan bedenken voor het Crem One 2Bs-profileringssysteem "Adaptive Profiling" is. Binnen bepaalde grenzen past het zich aan het gebruikte maalniveau aan. Ik zou bijvoorbeeld een profiel kunnen maken met verschillende druktrappen die er 30 seconden over doen om in die tijd een bepaald volume/gewicht koffie te extraheren. Als je hetzelfde profiel gebruikt met een fijnere maling, kun je in 45 seconden bijna hetzelfde volume/gewicht koffie krijgen. Of als uw maling grover is dan de mijne, kunt u binnen 25 seconden hetzelfde resultaat krijgen. Ik heb een aantal video's gemaakt om dit beter te illustreren.

Elk van de bovenstaande voorbeelden zal natuurlijk subtiel anders smaken, maar het profiel zal altijd proberen hetzelfde volume door de koffie te halen voor elke afzonderlijke druktrap Hier is een video die adaptieve profilering laat zien die daadwerkelijk werkt met een verandering in maalfijnheid. Kijken op een tv-scherm wordt aanbevolen, omdat de displays iets duidelijker zijn.

Een eenvoudig profiel en overzicht Herlees dit indien nodig, want het is een belangrijk concept om te begrijpen bij het ontwerpen van profielen en het gebruik van de Crem One 2B. Het is een interessante benadering van drukprofilering en een die andere resultaten oplevert dan de normale aanpak. Ik heb er met veel plezier mee geëxperimenteerd, maar ik wou dat de Crem-programmeurs gedetailleerd hadden beschreven hoe het allemaal werkt... laat maar, ik heb het uiteindelijk allemaal uitgewerkt (meestal). Opmerking: Om technische redenen wordt een lagere druk dan de druk van de serviceketel niet aanbevolen bij gebruik van het profileringssysteem en dit kan ongewone resultaten opleveren. Ik adviseer een minimale druk van 1,2 bar als de serviceboiler aan staat. Als Crem de mogelijkheid introduceert om de serviceboiler uit te schakelen, kunnen drukken tot 0,4 bar worden gebruikt wanneer de serviceboiler uit staat. Hoewel ik moet benadrukken dat ik niet geloof dat zeer lage infuusdrukken onder ongeveer 1,2 tot 1,5 bar zijn. Zeker, de manier waarop een volumetrisch gecontroleerd systeem werkt, kan ongebruikelijke resultaten opleveren bij gebruik van zeer lage infusiedrukken. Nu ga ik hier waarschijnlijk voor een snoozefest, maar het is belangrijk dat je een beperking begrijpt (ondanks alle voordelen) van dit type adaptieve drukprofilering versus getimede drukprofilering. Er is een soort schot dat je niet kunt doen, dit is de puck onder zeer lage druk laten weken en dan een aantal seconden wachten voordat je de druk verhoogt. Dit komt omdat als de stroom volledig stopt bij een volume/druk waarbij de volgende drukstijging niet kan worden geactiveerd binnen de pomptime-out van 90 seconden, het schot gewoon stopt omdat het niet verder kan gaan vanwege onvoldoende volume! Een getimed profiel gaat door met drukveranderingen, ongeacht de stroming. U zult hier waarschijnlijk tegenaan lopen wanneer u een slag maakt bij zeer lage druk gedurende een lange tijd om de puck voor te weken en vervolgens de maling verder aan te scherpen met hetzelfde profiel om een te snelle stroom te voorkomen wanneer de druk toeneemt. Om deze reden raad ik u aan om geen drukken van minder dan 1,5 bar te gebruiken totdat u veel ervaring heeft met de machine en als de serviceboiler aan staat, gebruik dan nooit een lagere druk dan de serviceboilerdruk vanwege de voorverwarm HX. Meer details vallen buiten het bestek van deze recensie, maar ik zal wat extra video's maken voor klanten van Bella Barista. Ik zie dit eigenlijk als een toekomstige kans voor Crem om "getimede drukprofilering" toe te voegen aan de R-LFPP-machine als een extra shottype. Deze video toont het maken, opslaan en hernoemen van een profiel en ik maakte van de gelegenheid gebruik om precies het soort "on the edge-profiel" te maken waar ik het hierboven over had. Als ik de maling daadwerkelijk verder aanscherpte en probeerde dat profiel uit te voeren. Ik zou waarschijnlijk het probleem tegenkomen van onvoldoende stroom om het schot te laten vorderen. Ik heb veel ervaring met de machine, dus ik weet waar ik "gewoon" mee weg kan komen.

3
1. Waarom zou je dit willen?
2. Het lukt nooit om flow en druk helemaal los te koppelen van elkaar. En wel om de volgende reden: de weerstand van de puck wijzigt tijdens het shot. De weerstand van de puck is daarmee een beperkende factor in het prutsen met vaste volumes per druktrap.

5
Ad 1e vraag van HanR uit de review van Dave.

It produces some fantastic shots with good temperature stability together with the ability to simply tweak the grind to get some amazing results from the same “adaptive profile”. Shots you can’t get from timed stage profiling machines and would be extremely difficult (if not impossible) to get consistently from manually controlling pressure using a valve. The net effect of this, you may only have 5 recipes (profiles) within the machine but 3 or 4 separate grind settings for each giving up to 15 or 20 shot possibilities. Try this on a standard timed profile machine and it won’t work the same way at all.

I love the fact that the profiling works on volumes for each pressure (not timed stages) and once you get your head around that, a very interesting set of shot parameters await for easy experimentation.

6
Ik ben al langer geïnteresseerd in deze machine. ( Heb nu inmiddels mijn tweede Brewtus 4 naar volle tevredenheid )
Het lijkt alsof niemand de crem one 4 ook echt heeft. Ik hoor niemand met gebruikers ervaringen, en zie hem in weinig winkels. Ik vraag me dus eigenlijk af of er toch iets mis is met deze machine. Bouw kwaliteit, onderdelen?