Hulp gevraagd; 1e aankoop.

1
Beste mede koffie fanaten,

Na lang op internet rond te hebben gespeurd en gezocht lijkt het me goed om eens een topic te openen. Desondanks het inlezen van de beginners categorie vraag ik toch graag om wat extra hulp.
Na lang na te hebben gedacht heb ik toch de keuze gemaakt om voor een semi automaat te gaan inplaats van een super automaat.

Ik ben niet echt een espresso drinker. Misschien in de toekomst wel als ik en de automaat goede espresso kunnen zetten en goede vrienden kunnen zijn, maar zelf drink ik normale koffie. En het lijkt me leuk om thuis eens de barista uit te hangen dus wil ik beginnen met Americano of een lungo. Mijn vriendin drinkt graag cappuciono dus een stoom pijpje dient aanwezig te zijn.

Waarschijnlijk, zoals velen, kwam ik natuurlijk uit op Solis. Mijn oog is gevallen op een 2e handse grind & infuse pro 115a / Sags barista express / grind en infuse perfetta (1019). Budget max 300 euro.

Mijn eerste vraag eigenlijk, waarom zou ik wel of geen Solis moeten nemen?

En wat mijn 2e vraag betreft, zijn er andere opties/combinaties rondom een budget van 300 euro (2e hands) voor een bonen maler icm een machine?

Suggesties zijn welkom :)

Alvast heel erg bedankt! :)

Re: Hulp gevraagd; 1e aankoop.

2
Melmvdg schreef: zo 21 mei 2023, 14:35 Beste mede koffie fanaten,

Na lang op internet rond te hebben gespeurd en gezocht lijkt het me goed om eens een topic te openen. Desondanks het inlezen van de beginners categorie vraag ik toch graag om wat extra hulp.
Na lang na te hebben gedacht heb ik toch de keuze gemaakt om voor een semi automaat te gaan inplaats van een super automaat.

Ik ben niet echt een espresso drinker. Misschien in de toekomst wel als ik en de automaat goede espresso kunnen zetten en goede vrienden kunnen zijn, maar zelf drink ik normale koffie. En het lijkt me leuk om thuis eens de barista uit te hangen dus wil ik beginnen met Americano of een lungo. Mijn vriendin drinkt graag cappuciono dus een stoom pijpje dient aanwezig te zijn.

Waarschijnlijk, zoals velen, kwam ik natuurlijk uit op Solis. Mijn oog is gevallen op een 2e handse grind & infuse pro 115a / Sags barista express / grind en infuse perfetta (1019). Budget max 300 euro.

En wat mijn 2e vraag betreft, zijn er andere opties/combinaties rondom een budget van 300 euro (2e hands) voor een bonen maler icm een machine?

Hallo ik heb zelf ervaring met de Solis barista triple heat, nieuw gekocht, ik was er wel tevreden over tot dat ik mankementen kreeg na 25 maanden ,garantie gekregen uit coulance , de rubber ringen en pakkingen waren lek en gelekt op een printplaat, netjes alles door een solis service punt gerepareerd, mede forum leden schreven dat het niet de beste espresso apparaten waren, moeilijk toegankelijk verder werd het niet beargumenteerd waarom het slecht was, ik heb hem na de reparatie verkocht, en een ander merk gekocht. en nu zie ik zelf het verschil in kwaliteit , misschien hebben forum leden iets wat gebruikt is te koop staan? wacht anders tot je wat ruimer budget hebt, en een apparaat koopt zonder ingebouwde molenkoop ,liever apart een gebruikte molen van een goed bekend staand merk, Hanr heeft soms wel wat te koop. je zou hem kunnen vragen ,succes
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

3
Melmvdg schreef: zo 21 mei 2023, 14:35 Mijn eerste vraag eigenlijk, waarom zou ik wel of geen Solis moeten nemen?

Het antwoord op de eerste vraag is dat een Solis niet is gebouwd voor de eeuwigheid. Dus als je die tweedehands koopt ga je tegen niet gemakkelijk op te lossen problemen oplopen. Dus je gooit als de kwade kans zich voordoet je 300 euro in de sloot.

Het antwoord op de tweede vraag is: 'pay peanuts, get monkeys.' Ofwel, alle waar voor zijn geld. In theorie zou het toch moeten kunnen. Ik heb ooit een heel mooie doser maler gekocht voor € 35. Wel even nieuwe schijven erin gezet, maar toch. Als je dan nog een espressomachine koopt die het water op de juiste druk en op de juiste temperatuur door de puck perst, dan zou het voor een totaal bedrag van € 300 moeten lukken.

4
Oke bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ben bereid de Solis gedachte aan de kant te zetten. Maar verder heb ik echt geen idee waar ik naar moet kijken.

Op marktplaats kom ik een Lelit PL042EM voor 195 euro tegen. Dit is dan wel een bonen maler en machine in een. Suggesties voor een losse automaat en bonen maler zijn welkom!

Ik ben zelf vrij handig en technisch. De adverteerder geeft ook aan dat er wel onderhoud aan de machine nodig is. Ik kwam op deze website een tekening en onderdelen tegen: https://www.drtradingshop.nl/c-6887831/ ... 7mm-groep/

Aan de hand van die tekening durf ik zelf wel de pakkingen en ringen te vervangen. Ik weet niet of er dan nog verder onderhoud aan de zetgroep nodig is en waar te vinden? Of is wellicht de Lelit PL042EM helemaal geen betere keuze?

5
Ben70 schreef: zo 21 mei 2023, 17:03
Melmvdg schreef: zo 21 mei 2023, 14:35 Beste mede koffie fanaten,

Hallo ik heb zelf ervaring met de Solis barista triple heat, nieuw gekocht, ik was er wel tevreden over tot dat ik mankementen kreeg na 25 maanden ,garantie gekregen uit coulance , de rubber ringen en pakkingen waren lek en gelekt op een printplaat, netjes alles door een solis service punt gerepareerd, mede forum leden schreven dat het niet de beste espresso apparaten waren, moeilijk toegankelijk verder werd het niet beargumenteerd waarom het slecht was, ik heb hem na de reparatie verkocht, en een ander merk gekocht. en nu zie ik zelf het verschil in kwaliteit , misschien hebben forum leden iets wat gebruikt is te koop staan? wacht anders tot je wat ruimer budget hebt, en een apparaat koopt zonder ingebouwde molenkoop ,liever apart een gebruikte molen van een goed bekend staand merk, Hanr heeft soms wel wat te koop. je zou hem kunnen vragen ,succes
Hanr?😅

6
Voor goedkope tweedehands machines zou ik ook kijken naar een Gaggia Classic (wel letten op de versie) of een Rancilio Silvia. Dit zijn machines die al lang bestaan en ook lang meegaan. Hier kun je zelf redelijk veel aan veranderen/upgraden, wat goed te doen is als je een beetje handig bent. Dit zijn ook machines waar online erg veel informatie over te vinden is en guides voor zijn, dus je hoeft geen expert te zijn in koffiemachines om eraan te klussen.

Ben bedoelt met Hanr een espressomachinemonteur die veel weet en doet met tweedehandsmachines (https://redspresso.nl/). Wellicht dat hij een machine heeft die in jouw prijscategorie en wensenprofiel past.

7
Begin dit jaar ben ik begonnen met een espressomachine, en dat lukte prima met een beperkt budget. Ik heb een tweedehands Quickmill 820 gekocht voor €210 (inclusief tamper en afkloplade) en een Quamar T80 voor €35. Daarbij kwamen nog wel kosten voor een revisiesetje (voor een frisse nieuwe zetgroep), een nieuw filterbakje (met wat grotere inhoud dan de standaard van Quickmill), een nieuwe hopper (de maler kwam zonder) en een weegschaaltje. Daar bovenop kwamen nog wat onderhoudsmiddelen (ontkalkingsmiddel, smeermiddel, messing borsteltje) en een reparatie (nieuw printplaatje omdat de stoomfunctie al snel kapot ging). Heel veel goedkoper ging niet denk ik, maar al met al kostte het wel iets meer dan €300.

De Quickmill 820 wordt veel aangeboden en kost niet veel. Hetzelfde geldt voor horecamalers met doser.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

8
James Hoffmann heeft deze video gemaakt over de aanschaf van een volledige setup voor een klein budget. Ook hij moest een reparatie uitvoeren, dus houdt hier rekening mee als je een goedkope tweedehands machine koopt.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

10
Bedankt voor de vele reacties!

Oke ik hoor hier dus een quickmill 820, een silvia en een Gaggia Classic.

Zelf ben ik wel iemand van het oog wil ook wat. En ik vind het wel leuk al er een bar/druk metertje opzit. Ik begrijp dat er met een berperkt budget maar beperkte mogelijkheden zijn. Vandaar dat ik dus de Lelit zag. De Lelit laten vervallen dan?

Voor jullie zijn alle merken en types bekende taal. Voor mij is het aba kadabra want ik ben geheel nieuw hier. Wat wel leuk is! Zijn er nog meer mogelijkheden naast een Silvia, gaggia classic of een quickmill 820?

Oh de eigenaar van Redspresso heet Hanr hier op het forum haha. Hanr bedankt voor je reactie! Ik heb veel positieve dingen over je gelezen! Ik houd dit even in gedachten. Ik wil toch even kijken/proberen of het me lukt om zelf iets op de kop te tikken aangezien ik zelf wel handig/technisch ben.

Groet Mel
Laatst gewijzigd door Melmvdg op ma 22 mei 2023, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.