Heb gisteren thuis mij Domobar even verplaatst en vandaag kreeg ik ineens een schok(je) van mijn Domobar Junior HX bij het aanraken van het stoompijpje! De machine is vrij nieuw en er is nooit aan gesleuteld of gemodificeerd oid en werkt naar behoren. Heb toen de voltmeter gepakt en meette 58 Volt DC tussen de behuizing van de Domobar en mijn fornuis (Aarde). Heb daarna de kap er even afgehaald en visueel geinspecteerd, maar zag niets vreemds. Daarna kwam ik er vrij snel achter dat de aarde op het apparaat niet geaard was!? Wat bleek, bij het stucen/schilderen van de keuken hebben ze ook de stopcontacten meegenomen waardoor er een laagje verf op de aard contacten zat. Deze heb ik met een schuurpapiertje schoon gemaak en de machine was weer geaard en er was geen 58Volt DC lekstroom meer.
Nu ben ik redelijk technisch onderlegd, maar geen electrichien dus vraag mij af of het normaal is dat er bij het ontbreken van de aarde een (lek)stroom is van 58 Volt DC waar je een schok van krijgt? Oftewel, zou er misschien toch meer aan de hand zijn?
Re: Schok van Domobar Junior HX
2Stroom is in Amère, spanning is in Volt dus een stroom van 58V kan niet.Ollie schreef: di 30 mei 2023, 10:23 Nu ben ik redelijk technisch onderlegd, maar geen elektricien dus vraag mij af of het normaal is dat er bij het ontbreken van de aarde een (lek)stroom is van 58 Volt DC waar je een schok van krijgt?
Zou er werkelijk een aardlek (stroom) zijn dan zou je aardlekschakelaar onmiddellijk moeten ingrijpen.
Wel lijkt het mij voldoende reden de machine even te laten nakijken. Is er ergens vocht in de machine waardoor er spanning lijkt te staan op het chassis? Ik heb weleens in een oud huis gewoond waar een keukenmuur altijd redelijk nat was en als je je hand daarop legde voelde je ook een elektrische spanning. Kennelijk was de bedrading in de muur ook een beetje vochtig en vonden diverse elektronen hun weg naar buiten
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Bedankt voor je reactie, en je hebt gelijk, mijn Fluke stond op V/AC en gaf een spanning (geen stroom) van 58 volt AC met een hoog voltage waarschuwing erbij. Ik woon in een nieuwbouw huis van 5 jaar oud dus ga er vanuit dat alles nog in goede staat is. Ook in de machine geen vocht oid...Maar ik kan hem wellicht even later controleren door een expert.
4Mooi ding zo'n Fluke! Ik heb er ook een van minstens 40 jaar oud. Liever had ik zo'n knalgele maar deze is al zo degelijk, die gaat gewoon nooit kapot. Destijds kocht ik er de zekeringen voor, levertijd was een week of zes maar in tientallen jaren nooit nodig gehad.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Je hebt soms ook grappige effecten met lekstromen als je de stekker omdraait…. Al weet ik niet of dit ook bij espressomachines zo is. Merkte het vooral bij audioapparatuur en zo.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
6Even een korte update:
Gister ochtend deed ik mijn machine aan en klapte de aardlek er meteen uit! Dus de aarde van het stopcontact werkt nu wel! Dus de multimeter er maar weer even bijgehaald en ontdekt dat een van de polen van het verwarmings element massa maakte. Bij D.R Trading meteen een nieuwe besteld welke ik vandaag heb vervangen en het euvel is verholpen!
Gister ochtend deed ik mijn machine aan en klapte de aardlek er meteen uit! Dus de aarde van het stopcontact werkt nu wel! Dus de multimeter er maar weer even bijgehaald en ontdekt dat een van de polen van het verwarmings element massa maakte. Bij D.R Trading meteen een nieuwe besteld welke ik vandaag heb vervangen en het euvel is verholpen!
7Top! Bedankt voor de terugkoppeling!
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
8Goed werk!Ollie schreef:Even een korte update:
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
9Alles boven 42 volt kan gevaarlijk zijn. Alle stromen boven 4ma. Dat wil zeggen dat je zelfs met een Aardlek nog (theoretisch) een doodklap kan krijgen. Een Aardlek slaat af bij een lek van 30 ma, 4ma is de grens voor de mens. Ik weet niet hoe die norm van 42volt is ontstaan, ik denk dat dat de weerstand is als je tot aan je hoofd bent ondergedompeld in een bad. Als je met die Fluke een pen tegen je linker vinger aanzet en de andere pen tegen je rechter vinger zal je iets meten van ongeveer 300.000 ohm dan stroomt er 0,0008 ampere door je lijf bij 230 volt. Maar die pennen zijn heel dun, het aanraakoppervlak is iets van 4 mm2, het stoombuisje tussen je vingers heeft al veel meer oppervlak. Nu zal die 56 volt op dat stoombuisje denk ik nog niet zo gevaarlijk zijn maar stel je voor dat je tijdens een reparatie een van de ketels vastpakt! dus met je hele hand.. dan wordt het verhaal wel anders.