Re: Hoe krijg ik het beste bakje koffie uit een Quickmill 820

3
Mag ik aanvullen? Belangrijkst voor goede espresso zijn verse bonen die vlak voor tijd op een goede maler zijn gemalen. Zo lang je dat niet hebt vraag ik me af wat beter werkt: op een goede maler voorgemalen koffie van niet ouder dan een week, of op een goedkoop malertje pas gemalen verse bonen...

Om het kort te antwoorden op je vraag: versgebrande bonen, goede maler, schone machine, enige kunde.

Gebruik de zoekfunctie op dut forum maar eens, er is een schat aan info over dit onderwerp te vinden. Om te beginnen HIER.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Dank je.. klopt betreft de 50 mg beetje in de war met eenheden...
7 gram is best moeilijk in de filter te proppen.. op het schepje wat ik meekreeg staat 15 ml.
stamper heb ik de zwaarste die ik kon krijgen.. vanochtend geprobeerd, alleen bakje koffie was zuur, dit ligt waarschijnlijk aan de temperatuur...moet ik dan flushen.. bedoelen ze daarmee dat ik wat water door de filter heen moet laten lopen..om het apparaat tot temp te laten komen..?

groet

pakko

5
pakko74 schreef:Dank je.. klopt betreft de 50 mg beetje in de war met eenheden...
7 gram is best moeilijk in de filter te proppen.. op het schepje wat ik meekreeg staat 15 ml.
stamper heb ik de zwaarste die ik kon krijgen.. vanochtend geprobeerd, alleen bakje koffie was zuur, dit ligt waarschijnlijk aan de temperatuur...moet ik dan flushen.. bedoelen ze daarmee dat ik wat water door de filter heen moet laten lopen..om het apparaat tot temp te laten komen..?

groet

pakko

Je hebt gelijk.Werkt bij de 820 anders..Moet je ff proberen.De porta moet makkelijk in de machine gaan.Ff kijken of de schroef van de douche een afdruk in je koffie maakt.De koffie mag de douche of schroef absoluut NIET raken.Dus zoveel koffie in je bakje en aanstampen dat je net de schroef niet raakt.

Die 820 is in staat om een heeel lekker bakkie espresso te zetten.

Verder oppassen met indraaien van de porta.Die O-ring raakt snel kapot.Regelmatig ff de zeef lostrekken en schoonmaken.Oppassen dat je het ijzere plaatje niet breekt dat achter de douche zit.
En het ijzere pennetje niet kwijtmaken.

Verder heb je om de zoveel jaar gegarandeerd een lekkende stoomarm.
Geen nieuwe kopen.Lostrekken,demonteren en de o-ringetjes vervangen.En werkt weer.

Voor de rest zijn ze praktisch onderhoudsvrij.
Een keer per 3 maanden ontkalken met een mengsel van 1 deel huishoudazijn en een deel water.
That's it.

8
Zuur kan ook komen door over/onder extractie, en dan kom je weer op het belang van de kwaliteit van je maalsel. Uitgangspunt is altijd verse bonen, maar daarna is het zonder goede maler toch eigenlijk onbegonnen werk?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder