Hi allen,
Sinds een aantal maanden maal ik mijn eigen bonen thuis, met een Mahlkonig Vario. Veel oefenen, maar iedere keer werden mijn espresso's en cappuccino's beter. Na mijn vakantie van 3 weken krijg ik het echter niet meer voor elkaar...
De druk van mijn Quick 3004 komt niet boven de 5 a 6 bar. Ik ben steeds meer koffie gaan toevoegen, en harder gaan tampen. Zelfs zoveel koffie dat ik de portafilter niet eens helemaal goed onder mijn espressomachine kreeg.
Ik gebruik bonen van Boot, en die bewaar ik in de vriezer, dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen. Dus ik heb zelf het idee dat het aan mijn maler ligt. Ik moet bekennen dat ik mijn maler nog nooit had schoongemaakt. Ben nog steeds een redelijke n00b, dus terwijl ik mijn espressomachine bijna iedere week schoonmaak, heb ik hier bij de maler niet eens aan gedacht...
Na een goede borstel en stofzuigerbeurt is de boel weer aardig schoon. Dat scheelt wel, maar zeker niet voldoende. Oh ja, uiteraard heb ik de maalstand van de Vario op zijn allerfijnst staan. Dit kan toch niet kloppen?
Ik heb het idee dat de maler gecalibreerd moet worden, zoals Bluecold ook al opmerkte bij het topic "Koffie loopt niet goed door bij eigen maling". Maar ik weet niet of ik dat wel aan durf. Heb zeker geen zin om mijn garantie te verspelen.
Iemand ideeën of tips? Alvast reuze dank.
Re: Ook calibratieprobleem Mahlkonig Vario?
2Gewoon proberen, dat schroefje zit er niet voor niets. Je garantie verspeel je er zeker niet mee.
Misschien dat die bonen toch wat oud zijn, dat kan best verschil maken. Zoveel invloed heeft invriezen helaas niet op de houdbaarheid.
Misschien dat die bonen toch wat oud zijn, dat kan best verschil maken. Zoveel invloed heeft invriezen helaas niet op de houdbaarheid.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45
3Dank voor je reaktie Bert. Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk. Het zit er niet voor niets. Ik ga morgenavond eens even pielen dan, en zien of ik de boel weer op de rit krijg.
Ik had de leverancier ook al gemaild, maar niet echt voortvarende reaktie gekregen helaas.
Ik had de leverancier ook al gemaild, maar niet echt voortvarende reaktie gekregen helaas.
QuickMill 3004 - Compak K6
4Mijn negatieve gedachtegang: Je hebt de Vario gekocht bij een gemiddelde zaak. Je brengt hem terug vanwege de garantie. De jongste medewerker, die geen koffie lust maar wel zijn scooter heeft opgevoerd, snuffelt wat op Internet en calibreert hem. Jij krijgt hem terug en bent niet tevreden...
Neem het niet te serieus, het is maar een gedachtegang.
Neem het niet te serieus, het is maar een gedachtegang.
5Da's inderdaad een negatieve gedachtengang zeg
Het is overigens geen gemiddelde zaak, dus vandaar dat het me wel wat tegenviel...
Vanavond wat met de stelschroef zitten prutsen, en het is zeker een hele stap beter geworden, hoewel ik zeker nog niet tevreden ben. Ik moet nog steeds aardig wat koffie malen. 8 seconden gaf nog steeds een lage druk, maar bleek ook maar 10 gram koffie te geven. 12 seconden malen gaf een gram of 15 koffie, en dat deed eindelijk de druk oplopen naar 12 bar.
Toen was de doorloop zelfs wat te langzaam. Ik denk wat teveel koffie, want er stond een stevige afdruk van de broeikop op de puck. Wat ik niet helemaal snap, is dat er slechts een dunne laag crema op de koffie zat/lag. Maar daar heeft iemand vast een verklaring voor...
Vanavond wat met de stelschroef zitten prutsen, en het is zeker een hele stap beter geworden, hoewel ik zeker nog niet tevreden ben. Ik moet nog steeds aardig wat koffie malen. 8 seconden gaf nog steeds een lage druk, maar bleek ook maar 10 gram koffie te geven. 12 seconden malen gaf een gram of 15 koffie, en dat deed eindelijk de druk oplopen naar 12 bar.
Toen was de doorloop zelfs wat te langzaam. Ik denk wat teveel koffie, want er stond een stevige afdruk van de broeikop op de puck. Wat ik niet helemaal snap, is dat er slechts een dunne laag crema op de koffie zat/lag. Maar daar heeft iemand vast een verklaring voor...
6Gaat dus de goeie kant op.
Wel grappig dat je de tijd van belang vindt. Ik kijk alleen naar de fijnheid en de hoeveelheid koffie. Hoeveelheid moet 14 gram zijn, fijnheid stel ik in aan de hand van het zetresultaat. Hoe lang de maler er over doet vind ik niet interessant. (Maar ik heb ook geen mooie digitale timer met een display, dat scheelt.)
Die cremalaag kan allerlei oorzaken hebben, vooral ook de soort koffie en de ouderdom.
Wel grappig dat je de tijd van belang vindt. Ik kijk alleen naar de fijnheid en de hoeveelheid koffie. Hoeveelheid moet 14 gram zijn, fijnheid stel ik in aan de hand van het zetresultaat. Hoe lang de maler er over doet vind ik niet interessant. (Maar ik heb ook geen mooie digitale timer met een display, dat scheelt.)
Die cremalaag kan allerlei oorzaken hebben, vooral ook de soort koffie en de ouderdom.
7Dat ik naar de tijd van de molen kijk is inderdaad puur omdat er een timer erop zit. Ik weeg niet iedere maling. Zou ik misschien wel moeten doen, maar dan heb ik eigenlijk nog een nauwkeuriger weegschaal nodig. Ik heb nu een standaard (elektronische) keukenweegschaal, die niet nauwkeuriger dan 1 gram gaat.
Ik ga in ieder geval maar weer verse koffie halen, om te zien of dat nog verdere verbetering geeft. Wel blij dat het inderdaad wel weer de goede kant op gaat.
Ik ga in ieder geval maar weer verse koffie halen, om te zien of dat nog verdere verbetering geeft. Wel blij dat het inderdaad wel weer de goede kant op gaat.
8Ik weeg eigenlijk nooit, ik doe het altijd op volume. Gewoon het LM filter tot de bovenkant vullen en afstrijken, ik geloof dat er dan iets van 17 gram in zit. Van belang is wel dat je een beetje ruimte boven je puck overhoudt zodat deze kan uitzetten en niet breekt.
Timing is wel belangrijk bij het zetten zelf. Hoe lang duurt je doorloop, die zou wel rond de 25 seconden moeten zijn voor zo'n 30ml. (enkel), of 60ml.voor een dubbele.
Die crèma, tja dat kan inderdaad aan verschillende dingen liggen. Wat noem je "weinig'? Ik merk altijd wel dat na zo'n week of twee na branding de crèma een stuk dunner wordt. Kan ook aan verkeerde temperatuur liggen, aan channeling, onderextractie, of gewoon aan de koffiesoort.
Timing is wel belangrijk bij het zetten zelf. Hoe lang duurt je doorloop, die zou wel rond de 25 seconden moeten zijn voor zo'n 30ml. (enkel), of 60ml.voor een dubbele.
Die crèma, tja dat kan inderdaad aan verschillende dingen liggen. Wat noem je "weinig'? Ik merk altijd wel dat na zo'n week of twee na branding de crèma een stuk dunner wordt. Kan ook aan verkeerde temperatuur liggen, aan channeling, onderextractie, of gewoon aan de koffiesoort.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Mijn ervaring is dat als ik de filter tot de rand vul er zoveel koffie in zit dat de portafilter klem zit onder mijn espressomachine voordat hij helemaal is "aangedraaid". Er zit dan dus zeker niet genoeg ruimte boven de puck. Tot nu toe heb ik niet gezien dat deze breekt, maar wel dat er een flinke afdruk van de broeikop en schroef in mijn puck zit.
Ik let zelf inderdaad ook altijd op de timing, en kijk daarbij goed naar de loop en de kleur van de koffiestraal. Het aantal ml hou ik tot nu toe niet bij, maar ik wil wel nog glaasjes kopen zodat dat makkelijk is af te lezen.
Wat ik weinig crema noem is als het na 1 of 2 minuten zo dun is geworden dat de zwarte koffie er al doorheen te zien is. Aan het begin is het dus denk ik 2 a 3 mm, en zakt dan ook nog eens weg. Maar ik heb sterk het vermoeden dat dat inderdaad aan de versheid (of eigenlijk het gebrek daaraan) van de bonen ligt. Deze bonen heb ik voor mijn vakantie gekocht, dus ongeveer 3 maanden geleden. Ik haal ze vaak bij Mano Maestra in Den Haag, en die haalt ze volgens mij zelf wekelijks vers bij Boot in Baarn op.
Wil nog wel even kwijt dat ik enorm veel leer van dit forum. Complimenten voor de opzet, en het beheer. Superleuk om te lezen, en daarna weer kleine veranderingen uit te proberen!
Ik let zelf inderdaad ook altijd op de timing, en kijk daarbij goed naar de loop en de kleur van de koffiestraal. Het aantal ml hou ik tot nu toe niet bij, maar ik wil wel nog glaasjes kopen zodat dat makkelijk is af te lezen.
Wat ik weinig crema noem is als het na 1 of 2 minuten zo dun is geworden dat de zwarte koffie er al doorheen te zien is. Aan het begin is het dus denk ik 2 a 3 mm, en zakt dan ook nog eens weg. Maar ik heb sterk het vermoeden dat dat inderdaad aan de versheid (of eigenlijk het gebrek daaraan) van de bonen ligt. Deze bonen heb ik voor mijn vakantie gekocht, dus ongeveer 3 maanden geleden. Ik haal ze vaak bij Mano Maestra in Den Haag, en die haalt ze volgens mij zelf wekelijks vers bij Boot in Baarn op.
Wil nog wel even kwijt dat ik enorm veel leer van dit forum. Complimenten voor de opzet, en het beheer. Superleuk om te lezen, en daarna weer kleine veranderingen uit te proberen!
10Ja, drie maanden is inderdaad niet vers meer. Vuistregel is dat bonen tot een maand na branden vers zijn. Ik koop zelf mijn bonen voornamelijk via internet, er zijn heel veel branders met een webwinkel. (Zie ook dit topic.)
Wat dat wegen betreft, ik heb een goedkoop Chinees weegschaaltje wat 0.1 gram weegt. Maar wat ook prima werkt is zo'n plastic maatschep die je bij je machine vaak kado krijgt. Als je die volschept met bonen is het behoorlijk nauwkeurig 7 gram. 2 x scheppen is precies een volportafiltel (in mijn geval.)
Wat dat wegen betreft, ik heb een goedkoop Chinees weegschaaltje wat 0.1 gram weegt. Maar wat ook prima werkt is zo'n plastic maatschep die je bij je machine vaak kado krijgt. Als je die volschept met bonen is het behoorlijk nauwkeurig 7 gram. 2 x scheppen is precies een volportafiltel (in mijn geval.)