De motor upgrade is al een paar jaar terug, daar hoef je niet specifiek op te letten.
Het 'probleem' zat inderdaad in de cones zoals Frans al beschrijft. Je hebt de 'high cone' en de 'light/allpurpose cone'. Die eerste heeft meer pick-up punten waarmee boontjes sneller gevoed worden. Dat verklaart ook volledig het verschil in maalsnelheid, de machines zijn in feite identiek.
De combinatie van veel bonen tegelijk en harde light roasts ging niet goed. De high cone is er vooral voor drukke cafés die toch alleen med/donkere bonen serveren en gebaat zijn bij de snellere maaltijd. Inmiddels worden alle machines standaard geleverd met de 'light' cone die hernoemd is naar AP om verwarring te voorkomen (het zegt weinig over de smaak namelijk, en de AP cone kan gewoon alles malen).
Het verschil met de Etz MW is dat deze een dikkere motor behuizing heeft met passieve koeling. Bij herhaalde activaties wordt de motor warm en bij overmatig gebruik slaat deze af (10x achter elkaar in 2 minuten ofzo). Deze koeling bepaalt dus ook het aantal activaties per uur, de LW kan iets van 50-100 per uur aan (1 a 2 kg), de medium 100-150 p/u en de Plus voegt daar nog een actieve cooling fan aan toe zodat deze 150-200 activaties p/u aankan.
Ook hebben de Medium en Plus een andere buitenste cone met coating of andere metaalsoort. De LW is daarmee goed voor 1000kg en de MW en Plus voor 1500-2000kg. Als die aan vervanging toe zijn moet je een nieuwe Etzjet unit kopen/omruilen. Als je je oude inlevert krijg je de helft weer terug. Ik verwacht daar zelf ongeveer 25 jaar over te doen.
Tekork schreef: di 18 jul 2023, 22:27
1844 en op voorraad, wel verleidelijk maar blijft een smak geld…
Veel goedkoper gaat het niet worden vermoed ik. Dat is ook wat ik betaald heb, en tweedehands zie je ze op Kaffee-Netz nog wel eens voorbij komen, maar kosten ze ook €1.300+.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.