Beste,
Ik heb hier een account aangemaakt om een vraag te stellen, hopelijk kunnem jullie mij verder helpen.
Onlangs heb ik een Fiorenzato Bricoletta van mijn vader gekregen. Hij heeft dit apparaat in een ver verleden (2009) kort in gebruik gehad. Ongeveer voor ene periode van één jaar. Destijds was er iets mis met de 3-wegsklep en de pomp. Onlangs heb ik deze twee onderdelen vervangen.
In eerste instantie werd het apparaat niet warm en gebeurde er niks, uiteindelijk is hij toch wel warm geworden. Nadat hij voor de eerste keer warm werd bleef de zetgroep koud en heb ik het apparaat ontkalkt. Hierdoor werd uiteindelijk de zetgroep ook verwarmt en begon het apparaat ook eindelijk druk op te bouwen! Wat opviel is dat het apparaat gedurende dit proces steeds heel lichtjes onder stroom stoomt. Dit was te voelen wanneer je hem aanraakte. Ik heb uiteindelijk het aardlekdraad losgehaald en nu is dat wel weg.
Bovenstaand is om de context wat te scheppen van waar ik nu sta. Inmiddels werkt het apparaat eigenlijk redelijk goed. Hij warmt op, komt netjes op druk en en er kan zelfs koffie mee gezet worden. Nu komt het vreemde waar ik nog niet uit bed. Op het moment dat het apparaat naar behoren werkt en ik gebruik de waterkraan voor het thee zetten, hoor je een eenmalig (mechanisch klinkend) tikgeluid en gaat tegelijk de zetgroep aan en begint ook water te geven. Vervolgens neemt de druk op het apparaat af, maakt hij geen warmte meer aan en blijft hij een zoemend geluid maken. Dit zoemende geluid stopt pas als ik de zetgroep voor koffie laat doorlopen en het water reservoir optil. Je hoort dan weer een tikgeluid en hij laat dan pas voor het eest water uit de backflush (drainage ik weet niet hoe heet heet) eindelijk water los.
In mijn optiek klinkt het als een soort klep die na het gebruik van het theewater niet terug in de juiste positie gaat? of iets? Op basis van internetbronnen heb ik de pressostaat op mijn verdachtenlijst. Echter merk ik ook dat ik nu niet verder meer kom in het herstellen van het apparaat. Is er iemand die mij verder kan helpen?
Fiorenzato Bricoletta (probleem met druk na gebruik waterkraan, zoemend geluid))
1Fiorenzato Bricoletta - Eureka Mignon Specialita
️