Ik heb het idee dat je met al die verschillende filterbakjes ook verschillende smaken naar boven kan halen. Simpel voorbeeld: een bepaalde koffie die ik had moest ik in mijn vst bakje heel fijn malen om een 1:2 ratio te hebben. Zo fijn dat het bijna stof was. Door de fijne maling kwamen er ook meer bittere smaakstoffen vrij en bij het uitkloppen van de koffie was het een natte bende. Oplossing: ims filterbakje, want in vergelijking met vst kan je met een ims bakje grover malen. Dus zo gezegd zo gedaan en de smaak was top met het ims bakje en ook geen natte drab met uitkloppen
Andersom geredeneerd: ik had eens een hele hele hele fruitige koffie. Nou vind ik een beetje aciditeit niet erg, maar te veel vind ik gewoon niet lekker. Oplossing: vst filterbakje waarmee je iets fijner moet malen, meer bitters krijgt en de smaak van de koffie daarmee meer in balans kwam
Net als dat de ene koffie veel beter smaakt bij een wat hogere, of juist wat lagere druk denk ik dat het zo ook werkt met filterbakjes. De ene koffie gaat beter met een ims, en de andere beter met een vst of big bang
Amen