principiante baristo

1
Google translate maakt van beginner "principiante" in het italiaans, leek me wel toepasselijk.

Ik wil graag beginnen met het doorgronden van het maken van een heerlijke espresso of capu.. Mijn grote vraag hierbij is waar ik in hemelsnaam mee moet beginnen?

Gevoelsmatig denk ik dat ik een maler en een piston machine moet aanschaffen en maar eens met goede verse bonen moet gaan beginnen.. echter..... ik heb best wel moeite met alle keuze's die ik hier lees of op google tegen kom.

Wie o wie kan deze beginner voorzien van de broodnodige adviezen?

Alvast heel hartelijk dank.

Peter

Re: principiante baristo

2
Volgens mij heb je het al aardig door. Belangrijkst is verse koffie: liefst niet ouder dan twee weken na branding. Voor espresso heb je een goede espressomolen nodig. Sweetspot in de goedkopere klasse is denk ik de Mahlkönig Vario. Als machine vind ikzelf een E61 machine mooi, maar een Bezzera doet het ook prima. Hoe dan ook zit je al snel aan €1000. Ga niet voor een Single boiler, daar krijg je spijt van als je regelmatig cappu's zet. Beter een HX of Double Boiler.

Ik zou ook op Marktplaats zoeken. Voor een relatief schijntje is er fantastische apparatuur te vinden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder