Erik82 schreef: wo 25 okt 2023, 15:33De oude zwaar tabse bakjes extraheren in het midden meer dan aan de randen omdat het water aan de randen niet recht naar beneden kan en dus over een groter oppervlak allemaal door de gaatjes in de rand moeten. Dat zorgt voor opstuwing op de randen en dus minder extractie waardoor het geheel wel inconsistenter is in de zin van extractie gezien over verschillende delen van de puck.
Ik ga je absoluut niet tegenspreken maar er slechts naast zetten dat ik het volkomen anders zie.
Als een basket licht taps toeloopt op het onderste deel dan zorgt dat voor enige versmalling en dus meer tegendruk waardoor het water iets meer tijd (en druk) krijgt om de lekkere eigenschappen uit het maalsel te trekken richting het espressokopje. Die versmalling moet niet overdreven teveel zijn (tenzij men oude meuk koffie gebruikt) maar ook moet het niet als een wijdvallen rokje 'gerend' gevormd zijn en kaarsrecht is ook niet nodig.
Men stelt het in de vermeende high-end voor alsof de puck een collectie van enorm veel zuiver verticale doorgangetjes is langs de koffiekorrels maar de puck is in mijn voorstelling eenmaal doordrenkt, één geheel flexibel elastisch orgaantje dat aan de ene kant water binnengeperst krijgt en aan de andere kant espresso uitzweet.
Het leuke is dat je, als je je een poosje beperkt tot een basket, daar gaandeweg de juiste aanpak bij vindt voor een optimaal verrukkelijke espresso.
En na verloop van tijd pak je weer eens een ander, niet al te radicaal verschillende basket en ontdek je een andere lichtinval van smaak die je dan weer als 'ultiem' ervaart.
Ongeveer zoals je in het leven vaak de ervaring hebt dat je met een nieuwe geliefde 'een wereld van verschil' beproeft in je levensvreugde en je na verloop van tijd, tijdelijk terugkerend bij een eerdere partner ook wel weer de unieke aanpak daarvan weet te waarderen.