Beginnersproblemen met een E61 Isomac machine

1
Ik heb sinds afgelopen weekend mijn Solis machine 'omgeruild' voor een 2e hands Isomac Zaffiro.

Dit is mijn eerste ervaring met een E61 machine. Eigenlijk mijn eerste ervaring met een espressoapparaat zonder crema filter...het echte werk dus.

Er zijn een aantal dingen die mij opvallen waarvan ik niet weer of dit zo hoort of dat ik iets verkeerd doe of dat de machine een defect heeft.

1. Bij het flushen van de grouphead komt er erg veel stoom vrij....pas later heet water. Is dat normaal?
2. Bij het maken van een espresso duurt het soms erg lang voordat de druk oploopt. Dit is soms wel een seconde of 10. Wel druppelt er direct wat koffie uit de portafilter. Mijns inziens heeft dit te maken met het tampen van de koffie. Ik heb nog geen 58 mm tamper (wel besteld uiteraard). Dus moet het nog doen met een kleinere.
3. De pomp maakt erg veel herrie als er nog geen druk op de puck staat. Het lijkt wel of er lucht in zit. Het klinkt een beetje hetzelfde als bij mijn Solis machine. Als de waterbak leeg was pompte hij lucht rond en dat maakt herrie. Klopt het dat een Isomac Zaffiro flink herrie maakt in het begin van het brouwproces? Overigens hoor ik dezelfde herrie bij heet water. Bij stoom blijft hij gewoon stil.

Ergens heb ik het gevoel dat de machine te heet staat afgesteld waardoor er steeds stoom in de boiler staat. Dit zou verklaren waarom er veel stoom vrij komt bij het flushen en verklaren waarom het lang duurt voordat de druk oploopt tijdens het zetten. Druk opbouwen met water lijkt mij makkelijker dan met stoom...maar dit zijn gewoon de gedachten van een beginner...

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

Re: Beginnersproblemen met een E61 Isomac machine

2
De Zaffiro is toch een single boiler? Heb je hem wel op de goede stand staan? het klinkt een beetje alsof je koffie wil zetten in de stoomstand. Als het goed is heb je een schakelaar die je kan zetten op espresso zetten en stomen.
Bij mij duurt het ook wel 10 seconden voordat er koffie uit de pf komt, maar druk heeft ie dan al opgebouwd. Inderdaad klinkt de pomp dan anders. Lawaai is redelijk normaal, zo'n vibratiepomp in een metalen bak...., wat wil je?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Het is inderdaad een single boiler. Schakelaars staan goed. Er zitten 2 schakelaars op: 1 om warm water aan de zetten en 1 om stoom aan te zetten.

In de (minimale) handleiding staat dat je elke keer na aanzetten eerst de stoomkraan moet opendraaien, dan de heet water schakelaar moet aanzetten...wachten tot er water uit komt en dan weer dichtdraaien en warmwater weer uit. Hierdoor zou de machine op druk moeten komen.

Als hij aan staat geeft de drukmeter meestal zo rond de 2 bar aan. Is dat normaal?

Lawaai klinkt inderdaad vooral als rammelen en resoneren....toch maar volproppen met glaswol oid :shock:

4
Het komt een beetje raar op mij over dat je de warmwater schakelaar weer uit zou moeten zetten als je espresso zou willen zetten. In elk geval moet je niet de stoomschakelaar aan hebben staan, want dan is het water veel te warm. Die procedure in de handleiding is denk ik om valse druk af te voeren.

Ik heb zelf een HX, en weet niet helemaal hoe die Zaffiro werkt, maar 2 Bar is flink hoog en alleen voor opschuimen geschikt. De temperatuur in de boiler is bij 1,1bar overdruk al iets van 125C! Als je espresso zet zou de temperatuur in de boiler iets van 95C moeten zijn?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Als je de warmwater schakelaar aan zet begint de pomp te pompen. Op zich dus logisch dat na het vullen van de boiler deze schakelaar weer uit moet...

Die 2 bar druk zou dus wel verklaren waarom er stoom uit de grouphead komt bij een flush. Als de temperatuur al 125c is bij 1,1 bar dan wordt het nog heter bij de 2 bar die mijn meter zo nu en dan aangeeft....

Ik ga toch maar eens opzoek naar een uitgebreidere uitleg. Misschien heeft een SB machine een speciale touch nodig....

6
Als je de warmwater schakelaar aan zet begint de pomp te pompen. Op zich dus logisch dat na het vullen van de boiler deze schakelaar weer uit moet...
Ja, dat heet een "autofill", maar als het goed is zit er ook een sensor op die maakt dat de pomp stopt met vullen zodra er genoeg water in de boiler zit. De pomp zou verder bediend moeten worden door dat hendeltje rechts aan de E61.
Ik ga toch maar eens opzoek naar een uitgebreidere uitleg
Dat lijkt me een goed idee.

8
Bert K schreef:Hier een uitgebreide beschrijving en test. Dat zou voldoende moeten zijn. De middelste schakelaar is idd een boilervulschakelaar.
Deze had ik uiteraard al gevonden en gelezen.

Als je bij het aanzetten eerst de boiler laat vullen door de middelste schakelaar duurt het een seconde of 20 voordat er water uit de stoompijp komt. Hierna komt er wel sneller water uit de broeikop. Het blijft mij alleen bevreemden hoeveel herrie die pomp maakt. Het lijkt alsof hij zonder tegendruk of zonder water probeert te pompen.

Zal hem vanavond eens openmaken. Misschien is het mogelijk om de pomp op een rubber ring te monteren zodat er wat van de resonantie gedempt wordt.

9
Probeer dan eens de loop van het water te volgen vanaf de watertank. Als het goed is zitten die slangetjes vol met water, maar het zou kunnen dat er een miniem lekje zit waardoor het water terug kan lopen naar de watertank en er dus een luchtbel in de slang zit.