Re: Beginnersproblemen met een E61 Isomac machine

11
Ik denk dat ik al wat verder ben. Niet dat ik er blij van wordt :(

Via de terugloop slang in het waterreservoir loopt er zodra de boiler op temperatuur constant kokend water / stoom terug in het reservoir. De machine is dus consequent veel te heet. De boiler staat waarschijnlijk continue boven de 100c.

Hierdoor is loopt het water langzaam uit de boiler en is de boiler uiteindelijk alleen maar gevuld met stoom.

De enige manier om een redelijke koffie te krijgen is de boiler flink afkoelen door warm water te pakken en daarna een espresso te maken.

Er is dus echt iets mis.... wat denken jullie...gewoon de thermostaat vervangen?
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

12
Het lijkt mij dat er een ventiel kapot is. Dat water dat terugvloeit in de waterbak zou alleen moeten gebeuren als je overdrukventiel alles boven de 9 bar wegfiltert tijdens het zetten zelf. Dus allereerst je OVP vervangen? En je thermostaat zou in de espresso-stand niet hoger dan zo'n 95C moeten verhitten, en pas in de stoomstand de boiler op... 125C ? Die zou inderdaad ook wel eens vervangen moeten worden. Weet je ook waarom de machine weg moest... :?

Wellicht iemand anders die hier meer inzicht in heeft?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Hij had een andere machine gekocht...een wat kleinere....dus deze kon weg.

Ik had gelezen over de thermostaat problemen dus heb hem gevraagd of er problemen mee waren. Volgens hem niet.

De druk tijdens het 'niets doen' is ca 4 bar. Dat is ook echt veel te hoog volgens mij.

Ik vind het niet erg om een thermostaat of ventiel te moeten vervangen maar als het hele apparaat gaar ga ik echt naar hem terug.

14
De Zaffiro is een mooie machine en volgens mij zijn die onderdelen niet zo verschrikkelijk duur, maar een "second opinion" door een deskundige lijkt me toch geen slechte zaak.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Ik heb de winkel gemaild waar het apparaat in onderhoud was.

Hij kwam direct met de reactie dat waarschijnlijk het expansieventiel verstopt zit met kalk. Het zelfde gevoel als jij hebt dus.

Heb nog een ander bedrijfje gemaild. Even afwachten of hij hetzelfde gevoel heeft. Als het een paar tientjes kost bestel ik gewoon een nieuwe.

UPDATE:
Ook de 2e expert bevestigd het vermoeden. Volgens zijn zeggen is de OPV stuk of zit vast . Waarschijnlijk is de thermostaat nog prima. Ik ga hem een foto mailen van de OPV zodat hij de juiste kan toesturen.

17
[@MrDry:
Zo, met die second opinion heb je niet lang gewacht! Maar goed dat de vermoedens bevestigd worden (pfjoe! ;) ). Nu heb je tenminste een aanknopingspunt om te beginnen.

En ben het trouwens wel met Bert eens

19
Ja, maar dan zou je toch juist kouder water verwachten? De boiler kan -per definitie- niet boven de 95 graden komen. Als hij door een storing water uit het reservoir blijft bijvullen, zou het hooguit te veel afkoelen.
De thermostaat werkt onafhankelijk van alle waterleidingen en kleppen; hij voelt de temperatuur van de boiler, en als die te hoog wordt, schakelt hij direct het element uit. Door overshoot kan hij misschien een paar graden stijgen, maar direct daarna moet de temperatuur weer gaan zakken.
Mijn conclusie is dat de thermostaat niet goed werkt.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45