cremalover schreef: wo 08 nov 2023, 15:24
Mijn opa had een slagerij.Kleine middenstander in de jaren 20 van de vorige eeuw tot 1960.
Ik ken het. De bakker die als het nodig was ook op zondag nog een taart moest leveren "want we zijn een goede klant".
De kruidenier voordat de 'supermarkt' uit de USA overwaaide: een toonbank, klant die aan de beurt as kon opnoemen wat die wilde en de kruidenier ging het allemaal halen en inpakken en de kosten werden in een boekje opgeschreven, zodat de klant als het salaris binnen was kom komen afrekenen.
Het waren trouwens meestal de hoger gesitueerden die de meeste noten op hun zang hadden.
Dat is gedemocratiseerd, nu heeft elke tokkie een grote bek als iets niet naar de zin is en dreigt je af te maken op de forums of bij de Google review site als je niet exact doet waar de klant "recht op!" meent te hebben.
cremalover schreef: wo 08 nov 2023, 15:24 als ik Reiss was zou ik mijn trots inslikken en iedereen het naar de zin proberen te maken.
Niet iedere klant gaat zich meteen als CEO van het bedrijf opstellen en dwingende adviezen geven maar het is raadzaam niet naar die mensen te luisteren.
In het begin van de Londinium tijd was er ook een aanvankelijk behulpzame klant die op de draaibank af en toe wat aardigs maakte voor zijn machine maar als zo iemand meent het beter te weten en probeert te bepalen wat Londinium zou moeten doen, luidkeels zijn eigen maaksels aan de man brengt als zijnde 'noodzakelijke verbeteringen van fouten in het ontwerp" dan is het juist niet raadzaam om het diegene naar de zin te maken.
Op sites als Tweakers kun je ook altijd weer lezen wat Tim Apple van de Cook firma zou moeten doen of laten in de nieuwe iPhone en er zijn veel Youtubers die geld verdienen door een nieuw product uit elkaar te zagen en te bekritiseren omdat nu eenmaal veel mensen zoeken op "product X review" en dan gaan voor titels als "vreselijk! ik zag dit in product X en ik schrok me dood!"
Kalmte bewaren is prettigste, af en toe zeggen waar het op staat, vriendelijk zijn waar het past en aan kat uitdelen waar dat nodig is.
Ik zelf zou het trouwens niet kunnen.
Ik ook niet!