Aankoop advies......

1
Hallo Liefhebbers,

Ik zie door de vele koffie's de espresso niet meer.
Oftewel ik kom er niet meer uit.
Ik wil maximaal besteden aan een halfautomatisch espresso apparaat ca. 450 euro, en dan ook nog een maler ca 150 euro.

Ik brand sinds kort zelf bonen en daar ben ik super tevreden over, vandaar dat ik meer wil.
Heb nu een Bosch volautomaat Benvenuto B30 en de cremelaag op de espresso ben ik niet tevreden over.
Die is simpelweg te dun. Ik denk ook dat de temperatuur te laag is van de koffie.

Ik ben al aan het zoeken geweest en vind zelf de La Pavoni Puccino PCL erg mooi.
Maar kan er niks over vinden hier en erg weinig ervaringenreviews op google.
Wie is bekend met dit type? Of wie heeft een tips voor eenander merk/type.

En de maler, is 150 euro genoeg, of te weinig geld voor een goede beginners maler.

Ik wacht in spanning af op jullie antwoorden. Neem intussen wel een espressotje met een lekkere CAO MX2 :D .

gr
Bart

Re: Aankoop advies......

2
Voor 450€ kan je tweedehands hele mooie dingen vinden qua espressoapparaten. Een goede maler voor 150€ gaat echter niet zo snel lukken denk ik (ook niet tweedehands, tenzij je een gelukje hebt)..

Maar belangrijker vind ik dit: hoe is de smaak van je espresso? Het cremalaagje mag dan wel dun zijn, daar gaat het uiteindelijk niet om. Het laagje toont meer aan dat de espresso goed is gezet, dan dat het de smaak bepaalt. En kan je de temperatuur niet instellen ergens?

4
Zo, dat ziet er smakelijk uit!

Ik wil namelijk ook capucinno gaan maken, en proberen "figuurtjes" te maken. En met de tijd een barista workshop gaan volgen.
Dus moet een knappe machine zijn. Daarom leek die La Pavoni wel wat, is een goed merk, weliswaar een "budget??" machine. Maar ik ga ook kijken voor een gebruikte machine en molen.

Wordt vervolgd!

Bedankt alvast

5
Als microfoam (voor je cappu's en art) zo belangrijk is, is het inderdaad raadzaam om eens naar een gebruikte zwaardere machine te kijken. Een HX voldoet dan een stuk beter dan een thermoblocje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
HX= warmte wisselaar (Heat eXchanger). Een Dubbele Boiler (DB) zou ook mooi zijn, maar 2-hands nog nauwelijks aangeboden. Kijk hier maar eens: KLIK!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder