Re: Keuze gemaakt, BEZZERA BZ07PM

11
Goede keus? Ik weet het voor de molen, te weinig budget, maar denk dat ik voor op dit moment het
verschil niet merk in smaak. Mss over een paar jaar wel, dan kan ik altijd nog een duurdere kopen.
Oh ja, dat proef je wel, tenzij er iets met je smaak mis is!

Ik heb net een workshopje gegeven aan een stel waarbij zelfgebrande, 1 week oude, hoogwaardige bonen uit mijn Mazzer Major werden geproefd naast oude kiloknaller DE espressobonen uit hun prut malertje. Bij mijn combi waren ze verrast dat koffie zó lekker kan zijn en verscheen er een brede glimlach van genot op hun gezicht, bij hun eigen combi vertrokken hun gezichten en werd de koffie uitgespuugd. Het verschil was gigantisch.
Toen ik het omdraaide, en hun oude DE bonen uit mijn maler werden geproefd naast mijn eigen bonen uit hun prutmalertje, proefden de twee bijna even goed/slecht. Ze konden bijna niet geloven dat de maler zoveel verschil uitmaakt, het kwaliteitsverschil in bonen werd dus bijna helemaal opgeheven door het verschil in kwaliteit van de maler.

Ze zijn dus om, en gaan nu voor een Mahlkönig Vario.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
...ik ga toch kijken voor een 2hands molen.
Ik denk dat het een verstandige keuze is. De M4 en de K3 doen niet zoveel voor elkaar onder (de M4 schijnt te klonteren), de SM95 is een beul van een machine, maar die moet je maar net kunnen/willen plaatsen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Grote molens zijn vaak erg hoog en zwaar, maar qua footprint valt het alleszins mee. De breedte en diepte zijn vaak niet zo hoog, zelfs bij de 68mm conische malers. Mijn Faema MC is maar 20cm breed. Wel 45cm hoog en meer dan 20 kilo zwaar. Maar qua aanrechtoppervlak valt het best mee.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit