[Single Boiler]Is de druk belangrijk?

1
Op mn SB machine (Isomac Zaffiro) zit een druk meter. Deze meet zover ik kan bepalen de druk in de boiler.
Mn OPV zorgt dat de druk in de boiler niet boven de 13 bar komt. Tot zover helder.

Ik heb gelezen dat de ideale zetdruk op de groep zo rond de 9 bar moet zijn. Geldt dit alleen voor een HX machine? Als ik koffie zet bij een druk van 9 bar (oftewel: niet te veel aanstampen) krijg ik geen mooie espresso. Bij een zetdruk van rond de 11 bar krijg ik een veel mooiere creme laag en is de doorlooptijd ook langer. Bij 9 bar loopt hij veel te snel door....

Oftewel: moet ik naar de druk kijken of niet?
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

Re: [Single Boiler]Is de druk belangrijk?

2
Nee, de meter geeft de zetdruk, dus wat je op je koffie krijgt als de pomp loopt. Als je pomp niet loopt heb je ook geen druk in de boiler, behalve bij het stomen, maar dat is niet meer dan 1, 3 bar ongeveer.

Als de koffie bij 9 bar te snel doorloopt moet je fijner malen. Wat het beste is kan ik niet zeggen, dat moet de praktijk uitwijzen.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Re: [Single Boiler]Is de druk belangrijk?

8
okay tijd voor een lesje vibratiepomp: de Ulka E5.

Deze pompt water zo hard alsie maar kan, altijd. Zonder enige weerstand pompt de pomp een hoop water heel snel, maar als je weerstand introduceert (een koffiepuck) loopt de druk op en pompt het pompje minder water. Zie het onderstaande grafiekje:

Afbeelding

Dus: hoe meer weerstand, hoe hoger de druk en hoe minder water per minuut.

De weerstand van een goede puck is groot. Zodanig dat het pompje een hoop bar moet leveren, zeg 15 bar. Dit willen we echter niet, omdat de espresso met 9 bar beter smaakt. Daarom is er de OPV. Deze stel je in op een bepaalde druk: 9 bar, zodat alle druk en overtollig water dat de pomp levert teruggevoerd wordt naar de tank. Er staat dus precies 9 bar druk op de puck, ideaal.

Als je dus te grof maalt, zal de puck minder weerstand geven en teveel water doorlaten. Als je te fijn maalt, geeft de puck teveel weerstand en zal hij geen water doorlaten, al het water zal via de OPV terugstromen, daar de ingestelde 9 bar makkelijk wordt gehaald.

Vragen? :)

edit: punt dat ik probeer te maken is: stel je OPV in op 9 bar.
Speedster | SuperJolly | et al.